Full version: Kryddträdgård
Lotusblomman
Jag ska anlägga en kryddträdgård och funderar på lite saker smile.gif
  • Hur sent på året kan man plantera kryddväxter, brukar ju va lite rea på hösten
  • Någon som har tips på höga kryddor eller bara kul kryddor i allmänhet?
  • Hur bör det hela vara utformat? Rabatten är inte så stor kanske 3 m på längden och 1,5 på bredden.... bör man ha en gång mitt i?
thanks.gif
Tesa
Det funkar fint att plantera kryddor som är härdiga ganska länge...september ut iallafall här hos mig...Såna som är lite tveksamt härdiga är alltid bättre att plantera tidigare så att de hinner etablera sig ordentligt..
Det finns många trevliga höga kryddväxter..och medicinalväxter, vet ju itne hur ätbara du vill ha dom men spansk körvel är ganska hög och blommar vackert..libsticka, kvanne...som medicinalväxt är läkemalva min favvo..en vacker växt som blommar sent. stockrososr, digitalis..det finns många, många..
Lite beroende på hur du har möjlighet att komma åt växterna i landet...men vill du inte ha en gång(den tar ju plats) så räcker det kanske med att ha trampstenar så att du kan kliva in utan att trampa ner nåt..
Spännande...det är väldigt roligt med kryddväxter!!
Lotusblomman
Tack för tipsen!!!!
Fenja
Här kan du titta i trådar där detta diskuterats tidigare och kanske hitta något matnyttigt. Sök även på kryddor, örter, medicinalväxter till exempel så hittar du säkert mer!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon