Fasting65
Första inlägget i forumet, så det får bli en "enkel" fråga.

Jag letar efter ett träd att ersätta en björk som är så fult beskuren. Björken står tyvärr på grannens sida om tomtgränsen, men med lite övertalning ska vi nog få ner den.
Vi vill ha ett träd vars höjd slutar på 3-5 meter där trädet ska fungera som lite insynsskydd då grannens burspråks fönster känns lite påträngande - trots att grannen sällan står i fönstren och kollar in vad vi gör på tomten.
Trädet kommer stå ca 2 meter från tomtgränsen
Mälarhöjden, Stockholm är platsen för detta - Zon 2.
Vi har planer på att odla en hel del perenner mot tomtgränsen där i princip allt går i vitt, så ett träd som matchar detta vore kul.
Foto nr 1 är taget i mars, innan vi gjorde en rejäl upprensning på tomten. Solen står direkt i söder på fotot.

Foto nr 2 är taget en kväll när vi tog bort plasten över den nysådda gräsmattan. Här syns kanske bättre var det nya trädet ska stå - nånstans mellan skottkärran och björken.
KURT
Jag tror att det skulle bli fint med bollpil eller klotlönn. Och det skulle bli ännu bättre med några, kanske 3 st, på rad. Planterade så att kronorna nuddar varandra.
Fasting65
Bollpilen verkar bli uppemot 5 meter hög och lika bred.
Klotlönnen 6-8 meter och 4 meter bred enligt de träffar jag fann på google.
Det känns spontant som rätt stora träd, men jag kan ha fel.
Ginnalalönnen verkar mindre. Sen har vi haft förslag på en Magnolia Kobus på ett annat ställe, men vi ska kanske sätta den här istället....?
jegi
Kobus kan dra iväg åtskilliga meter så glöm den också. Själv har jag lite dålig koll på mindre träd, förmodligen pga att de flesta blir högre, men det kanske finns nåt prydnadskörsbär med vita blommor i den storleken? Om du med matchning menar att det skulle vara samma färg.

Bollpil är visserligen inte min favorit, men jag förstod inte riktigt vad den föll på om den nu slutar på 5 meter? För bred krona eller?
KURT
CITAT (Fasting65 @ 20-08-2007, 20:32) *
Bollpilen verkar bli uppemot 5 meter hög och lika bred.
Klotlönnen 6-8 meter och 4 meter bred enligt de träffar jag fann på google.
Det känns spontant som rätt stora träd, men jag kan ha fel.
Ginnalalönnen verkar mindre. Sen har vi haft förslag på en Magnolia Kobus på ett annat ställe, men vi ska kanske sätta den här istället....?

Nåja jag har aldrig sett en klotlönn som är så hög. Man måste ändå gå och titta på fullvuxna träd för att göra sig en korrekt bild av hur de ser ut.
ängsvädd
Vad sägs om något fruktträd? Det finns svagväxande stammar.
Fasting65
Jegi: jo, vi hade tänkt att matcha med ett träd som antingen har ljusa löv eller vita blommor. Trädet får gärna lysa upp litegrann.

Bollpilen kändes lite stor med en krona på fem meter i diameter, men vid närmare eftertanke så är det nog inte så stort. Det är ju många fönster på grannens burspråk... Sen blev jag lite orolig för att det är en pil med tanke på att vissa pilar är lite aggressiva med rötter och rotskott - eller har jag fel?
Vi har rensat tomten från otaliga snöbärsplantor, syrener, rosenhallon och japanska lyktor. Vi är ganska trötta på rotskottsbildande växter.

Andra träd som ska planteras på tomten är: Styrax Japonica, Halesia Monticola, Cornus 'Eddies White Wonder', Stewartia Pseudocamelia och eventuellt en everestbjörk.

Vi har hunnit plantera Cornus Alternifolia 'Argentea' samt en Gleditsia triacanthos Sunburst.

Dessutom hade vi tänkt sätta en Prunus Sargenti men det var visst en bergknalle under den tunna jordskorpan precis där den skulle stå.

Kurt: Det är ju det som är det luriga när man söker träd. Att googla och se jätteträd som står i usa eller nånstans i europa brukar bli lite missvisande.

MimmiH: Tanken har slagit mej. Äppelträd är uteslutet (vi har ett, och vi är båda lite överkänsliga mot äpple) - likaså plommon. Det stod ett plommonträd vid tomtgränsen förut. Är inte road av frukten. Möjligen ett körsbärsträd, men de enda som gynnas av den frukten är väl fåglar? Andra förslag?
ängsvädd
Jag hittade ett träd som kan bli ca 7 m, silveroxel.

Sorbus incana E – silveroxel
Utmärkt stadsträd med smal krona

Silveroxeln är utprovad i projekt P 80 vid SLU, Alnarp och förökningsmaterialet kommer från ett träd i Köpenhamns botaniska trädgård.

Trädet är relativt svagväxande med en sluthöjd på ca 7 m och bredd på ca 3 m. Stammen är utpräglat genomgående. Kronan är tät och smalt regelbundet pyramidal. Stammen är slät och silvergrå. De glänsande mörkgröna bladen har en grågul tätt filthårig undersida. Bladen är ca 8 cm med långa bladskaft. De håller sig friska ända till hösten.
Höstfärgen skiftar i gult och brunt. Fruktsättningen
är sparsam med blekt orangeröda bär.

Silveroxeln trivs bäst i sol-halvskugga på genomsläppliga och näringsrika jordar, men utvecklas väl även på lite lättare jordar. Härdig till zon 3.

Sammanfattning av växtbeskrivning:
Härdighet: Zon 1-3
Habitus: Medelstort träd, ca 7 m. Tät och mycket regelbunden pyramidformad smal krona med trubbiga grenvinklar. Mörkt grågröna flikiga blad, silvergrå stam.
Ståndort: Näringsrika, genomsläppliga jordar. Sol-halvskugga.
E-merit: Kronform. Nytillskott i sortimentet.
Anmärkning: Sparsam fruktsättning. Lämpligt stadsträd.
Ursprung: Utvald av Projekt P80, SLU, Alnarp (härstammar från Köpenhamns botaniska trädgård).

från http://www.eplanta.com/sida_1_28.asp

Detaljerad växtbeskrivning:
http://www.eplanta.com/sida_1_132.asp

Men jag skulle ha planterat ett körsbärsträd smile.gif De är så vackra och underbart med fågellivet smile.gif

Synd att Cilla är borta, hon kan ge fler tips. Vet inte när hon kommer hem från resan.
ängsvädd
Hittade några fler svagväxande träd:

Amelanchier spicata (botryapium), Häggmispel. Litet träd, vindskydd. Vita blommor, grön lövsprickning. Anspråkslösa jordkrav med gärna sol till halvskugga. Höjd 3-5 meter. Zon 5-6.

Prunus padus Colorata, Blodhägg. Mindre träd. Rosa-vinröda blommor i maj-juni. Bladen, stammen och grenarna mörkröda. Tål kraftig beskärning. Trivs i frisk, fuktig jord. Sol-halvskugga. Höjd-7-9 meter, Zon 6.

Prunus virginia Schubert, Schuberthägg. Vita (rosa) blommor i juni. Grön lövsprickning, senare röda blad. Trivs i fuktiga och humusrika jordar i soliga lägen. Höjd 5-7 meter. Zon 6.

Salix caprea Kilmarnock Pendula, Hängsälg. Svagväxande sort med ganska styva hängande grenar. Solitär. Sol-halvskugga. Höjd 1,5-2 meter. Zon 6.

Sorbus koehneana, Pärlrönn. Litet träd med något överhängande tunna grenar. Vita blommor och vita pärlika frukter. Höjd 2-3 meter. Zon 5.

Syringa josikaea, Ungersk syren, litet träd. 10-15 cm långa, i upprätta klasar, mörk lila doftande blommor i juni. Näringsrik, gärna kalkhaltig jord. Sol-halvskugga. Höjd 3-5 meter. Zon 6.

Det finns tujor också.

från http://blake.prohosting.com/~polblom/tradbuskar.html

jegi
Kul att ni planerar sätta lite udda träd.

Jag kan inte låta bli att ge några tips

Robinia pseudoacacia kan nog bli rätt stor men har ju i alla fall vita blommor.
Sen finns det ett flertal magnolior med vita el gulvita blommor som blir träd men inte så högresta som Kobus, t ex Elisabeth.
Maackia Amurensis är en favorit, med ett ganska skirt exotiskt lövverk med vit blomning.

Om ni är roade av zonknäckning så prova ett mandelträd på härdigare grundstam. Jag har satt ett här hos mig men vintern har det inte smakat på ännu.

Japansk gyllenlönn är sagolikt vacker och KAN bli uppåt 3 meter men tveksamt om den blir det hos er och det tar i så fall en ovinnerlig tid. Eftersom jag betalade 500 kr för en 40 cm:s planta så törs jag inte tänka på vad en större kostar.
Fasting65
Oj, nu ramlade det in en hel hög med tips - kul!

Jegi: Den japanska gyllenlönnen tror jag att jag köpt.... "råkade" köpa den när jag var på Löta i Sörmland. Har varit lite stressigt med all plantering så jag har inte hunnit kolla vad trädet exakt heter, men den har ljusgröna(lime?) blad med röd kant. Den var rätt dyr - säkert en 7-800 kr - och är inte högre än upp till knäna.

Maackian har jag sett att du rekommenderat i tidigare trådar. Jag antar att jag får pallra mej till Bergianska eller nåt och spana in ett i verkligheten?!

Eftersom fönstren på burspråket finns där, så vill jag inte vänta till pension innan vi fått någon vettig täckning. 3-7 år torde vara en rimlig tidsperiod - eller? Visst, jag har inga förväntningar på att täcka HELA burspråket på den tiden... Jag köper gärna ett större träd och tar kostnaden...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon