Full version: "aimable amie"?
oskarlisa
Hjälp! Har fått rosenplantor som härstammar ifrån min morfarsmor. De heter :" Rosa gallica..Aimable Amie" från Pronville, Frankrike.
Vill ju så gärna ha kvar någon planta men de tar ju över hela rabatten med sina (rot?) skott!! Första åren ryckte jag bort
allt men i år har jag inte brytt mej, de har invaderat hela rabatten+att de inte har blommat....Vad ska jag göra? Gräva upp allt o sätta en planta i en kruka??Mycket tacksam för svar......
Kajsa
Sätt en en del av plantan i ett stort kärl med hål i botten, kanske kan man hålla den inom lite mer lagom gränser då. Så får du väl dela med dig av rosen till alla vänner. Har fått en rotäkta gallica ros, som jag hörde i sommar att den sprider sig väldigt med åren, ja undrar just hur det blir på sikt, än så länge bara liten.
renate
Så har jag gjort med den fyllda kanelrosen,den hade rotskott i halva trädgården,jag grävde upp allihop och satt 2 i kruka.Under vintern ställer jag de i kallväxthus och de blommar varje vår.Nu har jaf hittat nya skott från kanelrosen efter minst 3 år,de ska jag ock så plantera i kruka,bra bytesobjekt.Det går jättebra att plantera i kruka.Det går alltid att byta rotskott,jag har ett rosbytesalbum på AoT forum.
Kanelros.JPG

Kanelros i kruka.

Min Aimable Amie.
[attachment=6677:Amable_A..._Medium_.JPG]
oskarlisa
Tackar för svar, så där ser min "Aimable amie" också ut! Är amatör så: kanjag gräva upp den nu i höst
eller ska jag vänta till våren?
renate
Beror lite i vilken zon du bor,höstplantering brukar jag föredrar.Har nyligen grävt upp La Reine Victoria och plantrerat i en stor kruka,hon trivdes inte på sin plats.
kerstin z5-6
Och har du stor tomt kanske du kan göra en enkom rabatt bara till din rotäkta gallica -låt den slåss med vitmalört tex och bli ett snår .. kansten och gräsmatta runt så klipps alla ev rymmare av smile.gif

Jag tror du har en stor bytespotensial i dina rotäkta Ami smile.gif

Kruka så många du kan o gräv ner i kallbänk -Jag byter gärna med dej i vår smile.gif laugh.gif

Har något av rotskotten blommat -ser de lika ut i bladantal som moderplantan ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon