Full version: Rosenstickling
Ariel
(Svaret på denna frågan har jag sett här nånstans men nu verkar det vara helt omöjligt att hitta det trots Sök...är man vimsig eller vad whistling.gif )
Så nu frågar jag snälla rosenmänniskor om råd!

Jag har två ganska rejäla krukor med ca tre rosensticklingar i varje. De står i växthuset och verkar inte ha dött än i alla fall, fortfarande gröna blad, de är ca en månad gamla. Kan jag gräva ner dom utomhus nu? Eller hur ska jag övervintra dom?
Zon ca 3.
Hälsn / rosentok & nybörjare Ariel
Tosan
De har ff inte fått rötter. Vänta tills rötterna sticker ut under krukan, då kan de få en större kruka som du sedan kan gräva ner i kallbänk. (visst blev det rätt Kerstin?) Du har ju ff lite tid på dig innan det blir för kallt att gräva ner dem.
kerstin z5-6
Rötter kommer sällan före 6 v avvakta till så sent du kan -om du inte ser rötter nu i botten ..
stina
Jag måste berätta att jag följde Kerstins råd om att sticklingsföröka rosor (dock utan rotningshormon) och jag har nu 3 mini-Polstjärnan och 4 mini-Nevador. Jag har nu omplanterat dom i krukor och dom hade fin-fina rotsystem! Fler sorter kanske är på gång för många sorter har i alla fall inte vissnat.... smile.gif
Ariel
OK.Tack!
Krukorna är ca15 cm höga så frågan är om jag kommer att se några rötter denna sidan vintern, men jag kanske kan chansa o gräva ner dom strax innan det börjar frysa i hopp om att det finns rötter trots att jag ej ser dom
/ rostoken Ariel

Glömde en sak:
ska jag täcka krukorna med t.ex. ris eller bark när de väl är nedgrävda.
/ ariel
Tosan
Ja i z3 lär du ju ha längre tid på dig än till september iaf... hela oktober kanske?
Tycker det borde gå att förvara dem inne under lysrör åxå ifall du har möjlighet till det och känner dig osäker. Annars är det bara att chansa. Lycka till! smile.gif
Ariel
Vimsig var ordet , sa Bill till Bull wacko.gif

Gick ut o lyfte på ena krukan ( en vit ros som jag inte vet namnet på, taggig som 17 o mycket doft)
och si, massor av vita rötter.
Kanske kan gräva ner den nu?
Tack för tips om lysrör, men då måste de väl stå lite kyligt men ingen frost,eller...?
/ Ariel
Tosan
JA men det låter ju lovande smile.gif Då borde du ju kunna gräva ner dem, eventuellt ge dem en större kruka först.
Vad jag kommit fram till så ska 10-15 grader va oprimalt under lysrör, utan ljus måste man ner på 3-5 grader.
kerstin z5-6
Gräv ner! den klarar sig -täck som du tänkte -inne är det mkt svårare smile.gif

dock utan rotningshormon)??? Jag använder aldrig det ? confused.gif
stina
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2007, 12:52) *

Sorry Kerstin - då blandar jag ihop din instruktion med någon annans. Hursomhelst så går det ju toppen utan - idag planterade jag om Rosenholm countruyard rambler som också rotat sig fint!
Ariel
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2007, 12:52) *

Tackar, tackar för alla tips! Ska gräva ner krukorna i "baby-sängen".

Ingen rotningshormon. Använder mulljord, såjord o toppar med sand till sticklingarna.

Hälsn / Ariel

p.s. Köpte tre rosor i går , 100;- stycket. Duchess de Montebello, Tuscany Superb, Stanwell Peretuall. Smask! yahoo.gif
kerstin z5-6
Gratulerar alla tre är underbara rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon