|
Hej på er! Jag har odlat i pallkrage i tre år och ska nu utöka. Ett nytt stort pallkrageland växer sakta fram. Det blir 40 kvadrat och kommer att stå färdigt lagom till odlingen drar igång nästa vår. Ännu så länge har vi bara grävt bort gräsmattan. Snart ska vi lägga markduk, grus och kantsten - och fixa staket. Vi har rådjur här och de äter ALLT - jordgubbsplantor, sallad, rosor, tulpaner, äppelträd... Nu undrar jag - hur högt staket behöver jag göra för att rådjuren inte ska kunna hoppa över det? Läste någonstans att man behöver 2 meter - stämmer det?? På Plantagen trodde de att 160-170 cm skulle räcka. Vad har ni för erfarenheter och råd? Så här ser det gamla pallkragelandet ut: Det gamla, sensommaren 2007 Det gamla staketet var ca 150 cm högt och av hönsnät - det rev rådjuren helt enkelt ner... Må gott! /milo i mälardalen
De hoppar ju högt så små de är... Jag skulle nog sätta 2 meters staket faktiskt.
*Ulrica*
20-08-2007, 20:09
Min sambo som är både jägare och markägare med en hel del rådjur men framförallt hjort på markerna säger att det absolut räcker med 150 cm. men det måste vara stabilt. För hjort, som inte är lika pigg på att hoppa räcker det med 110 cm. Det finns ju så kallat viltstängsel, men det är 2 meter, det kanske är att ta i....
Jan Lindgren
23-08-2007, 10:06
Hej! När du ändå lägger ner så mycket arbete så är det lika bra att du sätter upp ett stängsel på 2m. Sätter du några pallkragar intill nätet så kan du odla klängväxter. Det bör rimligtvis finnas några som rådjuren inte äter. MVH Jan Lindgren
Har med egna ögon sett råbocken hoppa över ett staket på 180cm! Därefter satte grannen taggtråd på 205, men spår av råbockens skinn sitter på taggarna och tulpanerna har försvunnit jäms med marken i våras med....
Så här blev det. Staktet var klart redan förra sommaren.... Idag har jag satt broccoli, sockerärt, morötter, potatis och ruccola. Jorgubbar finns redan samt ytterligare tre potatissorter. Gurkplantorna och paprikaplantorna växer till sig i köksfönstret. Nästa vecka ska bönor, mer sallad och mer morötter ner i jorden. Det här är den bästa årstiden! maj 2009 maj 2009 maj 2009 /milo, med jord under naglarna
Aqvakul
10-05-2009, 16:38
Snacka om rejält rådjursskydd! Rimligen bör de små liven ha valt en annan matplats vid det här laget...
Rådjuren är inget problem längre, bara grannens katt. Måste ha hönsnät över kragarna, annars används de som toalett av kattskrället...
Må gott
/milo
Gossen Ruda
14-05-2009, 12:30
CITAT (milo @ 10-05-2009, 17:49)  Rådjuren är inget problem längre, bara grannens katt. Måste ha hönsnät över kragarna, annars används de som toalett av kattskrället...
Må gott
/milo Hm, hur kommer katten in? Om den klättrar upp och över staketet så prova med aluminuimfolie högst upp, det lär vara kattstoppande. Beträffande hoppande rådjur så brukar 1,60 räcka men om dom verkligen vill över eller är skrämda så klarar dom 2 meter och mer. Men så värst starkt behöver det inte vara, jag har spända plasttrådar från 1 meter och upp till 2 och det har gått bra. Under har jag kycklingnät. Nu är det bara kampen mot grävlingen kvar, det blir nog gift till slut.
Snyggt! Jag har haft funderingar på något liknande, måste bara bestämma plats  Just nu stoppar jag alla fyrfota och bevingade gäster genom att ha fiberduk över odlingarna hela säsongen. Undantaget är bönor och ärtor, dom burar jag in med hönsnät. Pumpor får också klara sig själva.
Gossen Ruda
14-05-2009, 15:11
Nu ser jag att "dörren" inte går ända ner till marken vilket förklarar kattens tillträde. Sätt för där så ordnar det sig nog. Vad är det fö för pergolaliknande takkonstruktion?
Gossen Ruda: Ja, jag vet att det är dörren som är felet. Ska fixa det, men har inte kommit så långt ännu. Pergolan är min pappas uppfinning. Den behövs för att hålla ihop hela staketkonstruktionen (som lutade utåt) och lite för att hela stället inte ska se ut som en hundgård... Har tänkt sätta nån snabbklättrande växt som kan klä in pergolan. Nåt förslag? Har förresten startat en trädgårdsblog: http://kajstradgard.blogspot.comDär skriver jag både om pallkragarna och om mitt växthusprojekt. Må gott! /milo
Tack för frågan jag tycker att staketen ska bli 2m över marken och 2 meter under marken för att skydda trädgård från rådjur och kaniner och sorker
H:Bassam
Aqvakul
19-05-2009, 19:28
2 meter ner är kanske att ta i...
Tack för frågan 3m ner det är bra mot sork kaniner och grävdjuren. H:Bassam
CITAT (Bassam @ 21-05-2009, 01:49)  Tack för frågan 3m ner det är bra mot sork kaniner och grävdjuren. H:Bassam Sorken är nog den av djuren som går djupast, och den gräver ner till 70cm (0,7m) Den stoppar man inte med hönsnät! Endast nät som har finare maskor än 7mm fungerar mot sork och då får inte nätet vara i plast, då sorken glatt gnager sig igenom! Kaniner gräver bara på gotland, i övriga landet finns inga kaniner i vilt tillstånd. Grävlingar gräver sig inte in i en trädgård! Den gräver sig in under hus och byggnader! Däremot kan den rota runt ordentligt på ytan och förstöra den finaste rabatt... INGEN med sina hjärnceller i behåll, lär gräva ner nät 3meter i marken, när det INTE finns skäl för det!
Nu har jag fixat utrymmet under dörrarna, där katterna går in. Hoppas kragarna klarar sig från toabesök nu...
[attachment=35105:IMG_8931liten.jpg]
må gott!
/milo
Ingrid Zon3
21-05-2009, 21:02
CITAT (MariaS @ 21-05-2009, 19:13)  Kaniner gräver bara på gotland, i övriga landet finns inga kaniner i vilt tillstånd. Liten protest: I stockholmsområdet förstör förvildade tamkaniner odlingar. Rehabiliteringsparken vid Sabbatsbergs sjukhus fick i princip göras om helt för nåt år sen. Kriminalvårdsstyrelsen skulle vara stolt över nuvarande inhägnad
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2009, 22:02)  Liten protest: I stockholmsområdet förstör förvildade tamkaniner odlingar. Rehabiliteringsparken vid Sabbatsbergs sjukhus fick i princip göras om helt för nåt år sen. Kriminalvårdsstyrelsen skulle vara stolt över nuvarande inhägnad  I vilket fall som helst, så lär de inte gräva tre meter djupa gångar heller
Ingrid Zon3
22-05-2009, 07:51
CITAT (MariaS @ 21-05-2009, 23:28)  I vilket fall som helst, så lär de inte gräva tre meter djupa gångar heller  Nej, det verkar lite väl djupt! Tänkte göra ett besök och kolla hur djup barriären är. Återkommer om jag får besked. (Den kallas Sinnenas trädgård och drivs av Stockholms stad dvs. kommunen)
Måste gratulera till en snygg inbyggnad, jo inte kommer det in några rådjur där inte!! I övrigt kan det räcka gott och väl med ett staket på 1 meter. Och för att avskräcka rådjuren går det utmärkt att använda gamla kasserade CD skivor som man hänger upp ovanför staketet, rådjuren tar det som en varningssignal. Men det är lååååångt ifrån lika snyggt som din inhängnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|