Lotta
Har byggt en altan som vetter mot nordnordost, den är 7X3,5 m, höjden är 1,60 m på högsta stället till golvet + 90 cm räcke.
Jag skulle vilja klä in den med klätterhortensia och ev. någon klematis och kaprifol som blommar när hortensian inte gör det. Men hur många behövs egenligen? Kan klätterhortensian klättra på en spalje eller måste den ha en hel vägg? Behöver klätterhortensia sur jord?
Några tips på vita skuggtåliga växter att ha nedanför?
/Lotta
Hellan
Jag hänger på lite här...har nämligen funderingar på att ha klätterhortensia på balkongen nästa år, skulle det kunna funka tror ni? Mot spaljé då alltså.

Hälsar Hellan
Almdalen
Jag tror att man måste tänka sig för innan man planterar Klätterhortensia, den växer kraftigt och måste klippas ofta. Den fäster mot underlaget med sugrötter och tränger in i det mesta. Jag har min på baksidan av terassen mot plank, men den växer inpå huset och slingrar sig in i panelen så det gäller att hålla efter den.se Bild.
På väggen har jag fyra plantor men de har ju tagit några år får att den att bli så stor. Framför har jag Vidjehortensior men de växer inte så bra förmodligen får de inte tillräckligt med näring. Jag vågar inte ge så mycket gödning för då växer Klätterhortensian också.
wub.gif
Ingegerd
Järfälla
Men hur var det med jorden? Klarar sig klätterhortensian i vanlig jord.

Vidjehortensian vill ju ha lite surare och mullrikare - kanske även klätterhortensian, eftersom du samplanterat??

(båda vill ju ha halvskugga också, så de måste ju passa bra i samma läge)
Fialotta

Min klätterhortensia blev till en snygg buske med lite hjälp tongue.gif
Fialotta

Provar om det blir en större bild unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon