Full version: Lerjord - tips
ked
Har surfat runt och sett att det finns en hel del om lerjord på forumet, men vill ändå ställa en fråga. Vi har tung, kompakt och dåligt dränerad lerjord i vårat grönsaks- och blomland. När vi flyttade in för fyra år sedan fanns ett gammalt, igenvuxet land och det är det som vi nu försökt få ordning på. Men just nu känns det hopplöst. Det började i våras med att jordfräsen grävde ner sig och vi var tvungna att gräva upp den med spade... Sedan har det fortsatt i ungefär samma stil. Nästan ingenting har grott i hela landet föutom ogräset. Regnandet har gjort så att det bildas pölar som inte försvinner. Dikena vi grävt runt landet gör ingen nytta alls. Däremot har det växt så att det knakar i växthuset som står i ena hörnet av landet (men där är å andra sidan total myrinvasion).

Nu undrar vi vad man bör göra. Kan man göra något för att förbättra odlingsförhållandena? Måste man ta sig an hela landet på en gång eller finns det något sätt som man kan erövra det bit för bit? Vi har pratat om odlingslådor, sand, torv, diken, mm, mm. Vad är enklast? Tips mottaget tacksamt! (Det finns ingen möjlighet att flytta landet.)
Tesa
Jag hade ungefär samma förhållanden i mitt förra grönsaksland...det enda som fungerade där var att bygga lådor och fylla med gödsel och jord...jag blandade den befintliga jorden med en massa torv och grus och hade i en del harpad jord också. Det fungerade så länge jag hade tid och ork att hålla efter ogräset som kom emellan lådorna. Skulle jag gjort det idag skulle jag iallafall ha en gräsklipparbredd emellan eller täcka med markduk och lägga på grus..
puskas5
Ett förslag: Pallkragar (eller egenhändigt tillverkade odlingslådor). Lägg på markduk som täcker den gamla jorden, sätt ut pallkragar (mer om dessa hittar ni forumet Pallkrageklubben), fyll på med exempelvis kogödsel på säck. Så och plantera. Inget höstgrävande, inget rotogräs, väl dränerat.
Välkommen till: http://pallkrage.alayout.se/
ked
Det låter som att det är bäst, eller i alla fall enklast att ge upp försöken att odla i själva lerjorden. Men funkar pallkragar/lådor lika bra om man vill odla perenner och bärbuskar, eller ska man satsa på att gräva riktigt stora hål och fylla med annan jord, torv, etc i de fallen?
shaman958
ha lerjorden som underlag för ditt nya land. skaffa några kubikk med halvbrunnen/brunnen hästskit, samla in gräsklipp om du har möjlighet, alternativt köp endel balar med hö som du strör utöver gräsmattan och kör över med gräsklipparen (med uppsamlare). köp några balar med spån.
mixa ihop alltihopa, odla potatis, solroser, bönor första året. Täck med rikligt med gräs under sesongen.

år 2 har du kolsvart mylla!

jag gjorde det ugnifär på detta viset i år på min utvidgning av befintliga landet och det är så fin jord! tummenupp.gif

har forsökt jordförbättra lerlandet i 2 sesonger nu och det är lera lika förbannat! det måste drastiska åtgärder för att det ska hända nåt.

Lilla Selma
Hej! Jag hade precis samma problem - fick spetta upp morötterna... Så jag bestämde mig för att göra ett stor perennland av eländet. Jag täckte hela landet med svart markduk i drygt två år och lade sedan på massor av kompost, komposterad barkmylla, komposterad kogödsel och några säckar vanlig planteringsjord. Sedan planterade jag perenner utav olika slag och det har funkat hur bra som helst! När jag ställde frågan här på forumet om jag skulle fräsa ner materialet jag lagt ovanpå, fick jag svaret att det var bättre att låta bli det och överlåta jobbet åt maskarna. Jag är helnöjd! Grönsakerna har jag nu på ett annat ställe i stora hemsnickrade odlingslådor med kompost och kogödsel. Finemang!

Hälsar Selma nöjt
Eva i Västerås
Problemet med lerjorden är att tillförsel av mullämnen inte räcker.

Inte om man tror man kan göra det EN gång!

Man måste fylla på ny kompost eller annan mull varje år.

Men täcker man med löv, gräs, färsk kompost och annat på hösten, så har maskarna gjort ett jättejobb under vintern.
Både brutit ner och luckrat jorden.
På lera är täckodling suverän,även om man täcker mest på vintern!
Dessutom kan man, som jag, göra fynd av sånt som övervintrat under täcket - persilja, mangold, potatisar, grönkål, jordärtskockor.
en del medvetet en del bara bortglömt.
Grus man fyller på sjunker ner genom leran och försvinner efter några år.
Första 2-3 åren går det åt massor av mull, och gruset hjälper till. Mycket rensa är det också.
Att landet blir upphöjt av påfyllnaden gör ju inget. En blöt sommar inser man finessen med detta.
Fast jag kantade mitt land med stockar för att hålla emot jorden och få mer höjd.

Allt detta gjorde jag under 21 år i en stor trädgård med rejält grönsaksland. (Potatis till jul, lök för hela året, t.ex.)
Vartefter fick jag fantastisk jord i mitt grönsaksland, även om jag från början blev rasande efter varje rejält regn när vattnet stod kvar i landet.
Nu har vi flyttat och jag har 4 pallkragar, 2 st 3 höga, 2 st 2 höga, som ska utökas till 8 nästa år. Lerjorden här är lika tung och jag ids inte börja just nu i alla fall med att bearbeta leran.
Nu har jag fin jord efter 1 sommar, men det är ett HIMLA vattnande med pallkragar! När jag får mer tid över ska jag nog göra markfast land i alla fall. Arbeta ner i kragarna tror jag.
MariaS
Jag hade också ett "trädgårdsland" / ogräsland i tung lera. Det enda som gick att hitta då och då, var lite potatisblast, men det fanns aldrig ngt under. Ogräset växte fortare än man hann rensa.
Så gubben fick ta till grävmaskin och gräva ur önskad yta 1m djupt. Efter en halv säsong hade hälften av "svartjorden" ätits upp av leran och endast ett par få potatisblastar tittade upp mellan ogräsen, som växte fortare än man han rensa.
Därefter täcktes landet av storsäck och potatisen planterades genom hål i storsäckarna. Ogräset växte genom och på storsäcken, fortare än man hann rensa.
Tänk att det finns så många olika snabbväxande rotogräs. De kunde väl åtminstone visat sig på samma säsong.
Odlingssugen som man ändå är har jag nu ingått medlemskap i pallkrageklubben och odlar där det mesta som hushållet vill ha utöver växthusodlingen.
Nu inhandlades potatisarna i affären - utom de två som odlas i 35literskruka - och trädgårdslandet ingår numera i gräsmattan, men först efter två års hårt rensande av tistlar(slutogräset)!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lilla Selma @ 12-09-2007, 23:09) *
Hej! Jag hade precis samma problem - fick spetta upp morötterna...

haha ,, rolig du wub.gif a0a.gif laugh.gif biggrin.gif
kan se det framför mig när där flyger morötter till höger å vänster .
o2cui2i
Hejsan,

Jag lider också av problemet med lerjord. Jag har dock lerjord i halva trädgården då grävmaskinsentreprenören körde dit ett antal lass. Hur gör jag då? "Trädgården" är helt ny och inte anlagd än. Ca. 1200 kvm varav hälften lera, resten alv.

Är det möjligt över huvudtaget?

Tacksam för svar. //Camilla
kerstin z5-6
Jag är glad för min lerjord , näringsrik och vattenhållande torra somrar -Underbart underlag för rosor -men visst behövs jobb -

4 dm kodynga varje vår, minst , flis torv,löv på hösten som mask material -upphöjda bäddar och aldrig grönsaker -(om såant i så fall i pallkrager )
men för rosor , perenner , träd som malus tex är lerjorden perfekt
Snigelhatare
Täckodla!
ingrid fuxwall
Det går att förvandla styv lerjord till bra mylla men det går inte helt fort.
Jag täcker med allt jag hittar, gräs, flis från kompostkvarnen osv och på hösten krattar jag samman löv och lägger där och sedan tar jag aldrig bort någon blast samt alla spänner och krukor jag odlat i hälls dit - allt får ligga där och så vänder man ner, antingen med grep eller fräs.

För vaje år märker jag vad mycket bättre jorden blir och speciellt där jag täckt med mycket gräsklipp. Vet att man inte ska använda gräsklipp efter midsommar men det gör jag och fortsätter jag täcka nästa år kommer det inte upp så mycket ogräs.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon