ingrid fuxwall
20-08-2007, 21:05
Förra året var det någon som gav tips på hur man skulle låta skalet torka på dem för att de sedan skulle klara en lång lagringstid, tror det var Åsa i Mälardalen som skrev detta - någon som kommer ihåg?
ingrid
Är det detta du söker kanske..
pumpatråd Jag har läst nånstans att man ska tvätta squashen med sprit för att de ska hålla sig längre också..
eugenia
21-08-2007, 11:14
Hej. Instämmer med att det är bra att låta dem ligga och eftermogna på varm plats innan lagring. Jag kan också rekommendera att låta squash och andra typer av pumpor mogna ordentligt innan man skördar dem. Många är oroliga för att squashen ska vara "träig" om man väntar för länge med att ta in dem. På en riktigt mogen squash blir skalet stenhårt och skyddar innehållet i många månader. En omogen är mycket mer oskyddad för röta. De omogna, mer "mjälla" frukterna kan man ju också ta in och äta mer som primör medan man väntar på dem man tänker låta bli monstruöst stora. Jag tycker i alla fall att de stora har bättre egenskaper i matlagningen. Köttet är mer potatisliknande och smaken är mer utvecklad, inte är de väl träiga!? (Obs de måste kärnas ur)
I år har inte varit något bra pumpaår för mig. Så fina stora pumpor jag fick förra hösten blir det inte efter denna kalla sommar.
Men är det inte så att om man låter de bli för
stora så slutar de att växa, sen kan man ju
göra goda inläggningar, syltad squash är jättegott
jag har kylskåpet fullt.
ingrid fuxwall
21-08-2007, 19:40
CITAT (Tesa @ 20-08-2007, 22:52)

Är det detta du söker kanske..
pumpatråd Jag har läst nånstans att man ska tvätta squashen med sprit för att de ska hålla sig längre också..
Du är en ängel!
Tack så mycket!
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.