ingrid fuxwall
20-08-2007, 21:07
Konstig rubrik men jag undrar hur Ni tar tillvara den svamp Ni plockar - hur Ni förvarar den.
Nu plockar inte jag svamp, men jag kan berätta hur min mor gör med kantareller.
Hon förväller dem och fryser dem i ziplock-påsar i sitt eget spad. När man tar fram dem så steker man dem tills de blir kruttorra och sedan i med smör och stek tills det knäpper. Lika gott som färska.
mamamaggan
20-08-2007, 21:14
Plockar bara kantareller och dem förväller jag tills allt spad är borta. Sedan fryser jag dem i plastburkar .
Jag gör som mamamaggan...fast jag fryser in dom i plastpåsar som jag klämmer luften ur..tar minst plats då..
Trattkantareller torkar jag en del också..bara rätt och slätt på tidningspapper på torr plats och förvarar i glasburkar sen..
Jag förväller dem tills spadet torkat in, sedan fyller jag på med vatten och kokar upp. Sedan fryser jag dem med det nya spadet. Tycker de håller sig lite bättre i spad. Trattkantareller torkar jag ibland, men tycker de smakar mycket bättre från frysen. Trattkantareller syltar jag också in, håller sig mycket bra så också.
Wilma
ingrid fuxwall
20-08-2007, 21:29
Det där att frysa dem i spadet - minns jag att min mormor gjorde.
De håller alltså längre då?
Wilmer, förklara gärna lite mer ingående - varför kokar du dem torra och sedan tillsätter mer? Måste finnas någon baktanke.
Kryddar Ni svampen innan frysningen?
Blomstertanten
20-08-2007, 21:31
Jag har använt Lamisil. Det tar bort svampen ganska fort
Inga kryddor här... kryddar när jag lagar till dem
Det finns ingen anledning att koka kantarellerna torra. Lägg dem bara i gryta och värm så att vätska kommer ut, koka någon minut, kyl och frys in i spadet.
All annan svamp än kantareller är det bättre att torka.
Jag gör som Tosans mamma och Kurt säger. Förväller Kantareller och Blek taggsvamt lite gran och fryser in tillsammans med spadet. Spadet händer det att jag låter sila av separat när jag ska använda svampen. Då späder jag tex stuvningen eller såsen med detta. Ska jag bara steka svampen får det koka torrt innan jag har i smör. Salt och peppar använder man inte förrän svampen ska tillredas.
Trattisar och soppar torkar jag för det mesta och använder som krydda.
Ps. Kantarellerna och taggsvampen blandar jag gärna eftersom jag tycker det förhöjer smaken. Men det är naturligtvis en smaksak.ds
Jag rensar och kokar ur i stekpanna - dvs den vätska som finns i svampen får koka bort - inget spad i frysburkarna.
Visst är det gott med smörstekta men jag föredrag en kaloririk stuvning.
steka långsamt i mycket smör / salt o peppar / sedan på med lite vitt vin och när det har puttrat bort långsamt o på svag värme så är det dgas för grädden - mycket grädde - vispgrädde - inget fusk med miniprodukter o s v.
Det blir en god svampstuvning.
Ev rester sparas i kylskåpet och kan under ett par dagar skäras i skivor o ätas på smörgås.
Viktigast av allt när man gör svampstuvning - man måste ha gott om tid och svag värme!
Så brukar jag göra - hur gör ni??
*Ulrica*
21-08-2007, 08:40
Vi torkar trattisar på de där ramarna med myggnät som vi sätter i fönstren på sommaren (har de nåt namn?). Tror inte vi ska plocka fler i år (om vi kan hålla oss) för skafferiet är fullt från förra och förrförra året... torkade behövs bara en näve som man smular ner i en sås för att få en underbar svampsmak.
mamamaggan
21-08-2007, 09:27
När jag gör " stuvning " till svamppaj gör jag som Gunvor förutom vinet.
Mamamaggans svamppaj
Använder färdiga smördegsplattor till pajskalet. Kavlar ut dem och lägger i botten på formen.
Kantarellerna får steka i smör på medelvärme under omrörning , i med grädde och låter det puttra ihop.
Häller stuvningen över pajbotten , täcker med smördeg som lock , penslar med ägg och in i ugnen .
Låter stå i 150 grader tills locket fått fin färg.
Ät och njut !!!!!!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2007, 09:33
Jag förväller genom att bara ha på någon matsked vatten på flera liter kantareller så förvällningen startar sedan låter jag vattnet koka in i svampen innan de fryses, jag använder aldrig något fett, fett härsknar i frysen så svampen får inte så lång hållbarhet då. Jag brukar frysa i vanliga fryspåsar, jag plattar ut paketen till tunna plattor då går det att bryta bort mindre mängder ifall man inte vill ha så mycket svamp i matlagningen.
mamamaggan
21-08-2007, 13:52
Smart med platta paket Åsa ! Tack för det tipset!
CITAT (Blomstertanten @ 20-08-2007, 22:31)

Jag har använt Lamisil. Det tar bort svampen ganska fort

..du är rolig du..
ingrid fuxwall
22-08-2007, 20:16
CITAT (Tesa @ 21-08-2007, 23:38)

..du är rolig du..
Fast det är väl ingen som vill bli av med svampen i skogen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.