Visst måste det väl vara flera kullar på bilderna som togs i morse...tidigare har vi sett hona (?) med 8 ungar, men här räknar jag till dryga tjugotalet.
[attachment=6584:P8196081.JPG]
[attachment=6585:P8206097.JPG]
I vissa dammar sätter jägare ut andungar, då kan man se flockar på hundratalet ungar!
OK,
fotot togs vid sjön härintill så det är nog flera kullar.
Gossen Ruda
21-08-2007, 08:01
Vissa änder räknar inte sina ungar så noggrant. Har ingen fågelbok till hands men jag tror storskrakar bl.a. kan byta ungar med varandra. Ejdrar är också kända för detta. Andungar skaffar ju oftast mat själva så det kvittar hur många ungar föräldrarna haruppsikt över. Däremot skäggdoppingen matar bara sina egna ungar. Andra skäggdoppingar och deras ungar motas bort från reviret.
Intressant, måste läsa på ser jag.
Svarthakedoppingsparets ev ungar har vi helt missat, men en granne säger att hon sett ett par st.
Öht är det sååå mycket färre fåglar i och kring sjön nu i år, än det varit på tiotals år.
Kanske beror det på militärens förberedelser för att sanera sjöbotten, där ligger en massa ammunition som slängts efter andra världskrigets slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.