Full version: Jordärtsskocka
Eva St
När och hur skördar man Jordärtsskocka bäst??
KURT
Man kan skörda redan nu, men så länge ovandelen är grön samlar de näring. Och det är bäst att vänta tills den tagits ned i knölarna. Därför är det bättre att vänta till oktober-november. Man kan även låta dem ligga kvar i jorden över vintern, och skörda direkt efter att tjälen gått ur marken.
Eva St
tummenupp.gif thanks.gif Då ska jag försöka tåla mig ett tag till de har ju inte ens blommat än men är rejält höga och fina
Svante, zon 1
CITAT (KURT @ 21-08-2007, 06:13) *
Man kan skörda redan nu

Kan man verkligen det? Jag minns äldre diskussioner här på forumet där folk har försökt skörda och inte fått något. Då har förklaringen varit att jordärtskockor inte bildar knölar förrän på hösten. Har du själv skördat jordärtskocka i augusti?
Eva i Västerås
Har dom bildat knölar kan man ta dom, men det hänger på lokalklimat och sommarväder om dom hunnit med det redan nu.
Jag skördade här i Västerås mellan oktober och april när jag hade jordärtskockor. Täcker man över, eller inte har tjäle, kan man skörda hela vintern. Ungefär som julaftonpotatis. Dom håller sig mycket finare i jorden.
Men på våren ska dom tas upp innan dom börjar växa på allvar, sen ser dom ut som gammal sättpotatis ungefär.
Mina skockor blommade förresten aldrig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon