Söttok06
Jag håller just nu på att gräva ut för en uteplats och ska ha någon slags avskärmning bakom, som också skuggar mot solen.
Har funderat på att plantera en grön häck i vinkel, men det tar ju väldigt lång tid innan en sådan växer upp vad jag förstår. Om man inte köper färdigväxta häckplantor. Men de kostar ca 700 kr per löpmeter vad jag har sett.
Sen tänkte jag på att bygga något slags genombrutet plank där växter kan klänga och fylla ut. Men efter att han läst en instruktion till detta bygge förstår jag att jag inte kan göra det själv. Det krävs verktyg som jag inte har och lite snickarvana. Då återstår att anlita någon som kan hjälpa mig. Måtten är ungefär 4 x 3 meter.

Jag har dessutom inte egen trädgård utan en odlingslott. Men jag vill ha fint där i alla fall.
KURT
CITAT (Söttok06 @ 21-08-2007, 08:07) *
Jag håller just nu på att gräva ut för en uteplats och ska ha någon slags avskärmning bakom, som också skuggar mot solen.
Har funderat på att plantera en grön häck i vinkel, men det tar ju väldigt lång tid innan en sådan växer upp vad jag förstår. Om man inte köper färdigväxta häckplantor. Men de kostar ca 700 kr per löpmeter vad jag har sett.
Sen tänkte jag på att bygga något slags genombrutet plank där växter kan klänga och fylla ut. Men efter att han läst en instruktion till detta bygge förstår jag att jag inte kan göra det själv. Det krävs verktyg som jag inte har och lite snickarvana. Då återstår att anlita någon som kan hjälpa mig. Måtten är ungefär 4 x 3 meter.

Jag har dessutom inte egen trädgård utan en odlingslott. Men jag vill ha fint där i alla fall.

Sätt klätterväxter på en enklare form av spaljé, ev av armeringsmatta. Armeringsmattan är krånglig att transportera, men den är mycket enkel att såga/klippa till och sätta upp.
Killensomvillhagrönafingrar
Började skriva en byggbeskrivning men insåg att det inte är helt lätt att bygga om man vill ha girade hörn osv.
Mitt tips är nog att kolla i reklamutskicken då de snart kommer rea ut färdigbyggda varianter Ex hornback, k-rauta, silvan osv

Sedan frågar du personalen ang hur man fäster den i marken så har de jordankare eller liknande

Du får säkert låna en kärra med.
Söttok06
Tyvärr är jag inte så förtjust i de färdig alternativen. De som jag sett byggbeskrivningar till ser mycket bättre ut. Enklare kanske men för mig snyggare.

Armeringsmattan kanske är ett alternativ om man täcker den med någon växt som klänger. Men hur monterar man den? Kan man ha ca 180 cm högt? Måste man ha rundjärn att fästa i? Eller hur funkar det? Är det inte så dyrt kan jag kanske börja så.

Såg en sida där de också byggt ett tak. En sådan färdig konstruktion kostade ca 6000 kr.
Sidan är denna:
www.mia-h.se/lusthus.asp?MenuID=2

Man kanske kan göra någon egen variant. Tror ni att det är svårt?

Tyvärr är jag inte så förtjust i de färdig alternativen. De som jag sett byggbeskrivningar till ser mycket bättre ut. Enklare kanske men för mig snyggare.

Armeringsmattan kanske är ett alternativ om man täcker den med någon växt som klänger. Men hur monterar man den? Kan man ha ca 180 cm högt? Måste man ha rundjärn att fästa i? Eller hur funkar det? Är det inte så dyrt kan jag kanske börja så.

Såg en sida där de också byggt ett tak. En sådan färdig konstruktion kostade ca 6000 kr.
Sidan är denna:

tiso001
CITAT (Söttok06 @ 21-08-2007, 17:10) *
Sidan är denna:

Om du anser att du inte kan bygga en vanlig träspaljé och inte har verktyg, så skulle jag inte rekommendera att försöka ge dig på att själv bygga en variant av detta lusthus.

En träspaljé är nog bland de enklare byggen man kan ge sig på, vare sig man bygger helt själv eller använder färdiga spaljéramar som man skruvar fast i stolpar. De senare kan man fästa i t ex jordankare eller färdiggjutna betongplintar med stolpfästen som du hittar i olika storlekar på närmsta bygghandel för någon hundring styck. De enda verktyg du behöver om du använder färdiga spaljéramar, och låter byggfirman såga stolparna i rätt längd, är spade, skruvdragare, tumstock och vattenpass (använder du jordankare behöver du också en slägga). Kostnaden för de verktyg du ev. inte har (eller kan låna ihop av bekanta) understiger sannolikt det du skulle behöva betala en snickare som bygger åt dig.
Om du bygger spaljén helt själv med horisontella lattor, och inte vill/kan gera, så kan du fästa vertikala lister på stolparna och sedan spika/skruva fast lattorna i listerna.

kerstin z5-6
och jag skulle satsa på en häck .. trädgård tar ju tid .. men inte växer de såå långsamt -beror ju på sort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon