*Ulrica*
Nu när jag ska bygga en sån där jättefin förkultiveringsanläggning med lysrör, i källaren så vill jag ha bra koll på hur och när mina olika fröer skall sås.

Jag har sett bilder på någons så-listor och fina pärmar med fröer i ordning efter vilken tid de ska sås. Imponerande! Var hittar jag bra information så att jag också kan bli sådär organiserad?

Det jag mest är ute efter är vad som skall sås 1 jan, 15 jan, 1 feb, 15 feb, 1 mars etc. eller hur man nu skriver och vad som ska stratifieras etc.

Kanske finns det fler saker jag bör tänka på? Jag ska beställa massor av krukor, såaskar och etiketter från Lindbloms Frö. Ska jag använda sållad såjord, sand, tvättat grus eller Perlite eller Vermikulit eller vad det nu heter till att täcka sådderna med? Vad behöver jag mer?

Jag undrar också var jag hittar fröbytarlistor eller föreningar eller liknande för att byta fröer och samarbeta och träffas och prata irl? Jag bor ganska nära Göteborg (norr om)...

Ja, just det - bästa stället att spendera pengar på perennfröer? tongue.gif
kerstin z5-6
Sålistan AOT

Det där är omöjligt att svara på -dessutom är det inte en så exakt vetenskap att det spelar roll om du sår 1 eller 15 jan
Att räkna upp de som ska stratifieras är likaså omöjligt-finns hur många som helst -dessutom är det olika på antal veckor för enskilda fröslag 6-12 v ibland mer

Bäst är att kolla med sålistan eller fråga här -när du vet VAD du ska så
Du har ju tid på dej -ända till i januari
Fröpåsarna sparar jag inte -skulle drunkna i tomma fröpåsar då :9 whistling.gif
Men ett bra exelprogram med såtid , grotid -metod -lyckade o misslyckade -vetenskapligt namn och fröfirma har jag ...

Köper du älgsåjorden hasselfors såjord med perlit behövs bara lite osaltat halkgrus -att toppa fuktkänsliga sorter med -alpiner bergvallmo, Lewisia tex
*Ulrica*
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-08-2007, 11:16) *
Oj! Wow! Hoppsan! Tack! tummenupp.gif

Den såjorden jag bunkrade upp med (2x50 l. Weibulls "Proffs") var dyngsur... kommer den att torka lite lagom i påsen eller ska jag göra något med den?
kerstin z5-6
den blir nog lagom till dess
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon