oliv
I år sådde jag någon sorts busktomat med små tomater (jag ska ta reda på vad det var för sort), men har inte alls blivit nöjd. Jag har planterat både bakom inglasning och i pallkrage. Det blev jättestora plantor med jättelånga grenar med tomater lite här och där. Men det kändes som för långa avstånd mellan tomaterna. g.gif
Nästa år vill jag testa en mer kompakt sort. Har någon tips på goda små tomater som växer kompakt? confused.gif
Tosan
Tiny Tim brukar hos mig bli en ca 40 cm hög kompakt planta med massor av små söta frukter.
I år har de dock blivit mycket högre... Undrar om det beror på all kodynga eller om det är för att jag tog egna frön g.gif
oliv
Men Tiny Tim ska inte ha mycket smak. dunno.gif Finns det andra kompakta sorter? som har god smak också? wub.gif Vad tycker ni, hur har de olika tomatsorterna utvecklats i år?
Tosan
JAg har hört fler som klagat på smaken på den, men hos mig är de jättegoda och söta, konstigt nog...
Hade en annan sort ifjol, micro tom, som var jätteliten, ett par dm bara men den var mjölig och smaklös.
Annars kanske ampeltomater skulle passa dig? Där ska ju finnas ett flertal som sägs vara goda.
oliv
Nu har jag fått tag i lappen med tomatfröerna: det var Tomato Sungold F1. Och det var körsbärstomat, ingen busktomat!?! Jag måste ha förväxlat den här med någon annan... -cry-.gif

Jag har nu även läst att de ska bli stora crying.gif och att man ska ta bort skotten i bladvecken på plantan...

Jag får ha tomaterna under uppsikt nästa år så att de inte ränner iväg som i år... blush.gif för smaken var det inget fel på!

Men jag fick som sagt börja om från början och klippa ner dem ordentligt, för det hade blivit en ohanterlig djungel. whistling.gif

Nu är plantan som jag har bakom glas full med blommor igen! yahoo.gif
Alphaville
Hejsan

I år odlade jag en sort som heter Totem. De smakade bra, avkastningen var ok men jag önskade att den varit bättre... 23 tomater på tre plantor. Den är ganska kompakt. Fungerar bra i hinkar men säkert även på andra ställen.

Alphaville
rosita
Gul ampeltomat Thumbling Tom kan jag varmt rekommendera! flirting.gif Det är en liten, söt, saftig tomat och ger mycket skörd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon