Hej,
Undrar om någon har råd att dela med sig av - tog över en härlig gammal trädgård i början av sommaren. Vi har bla en underbar rabatt (40 m lång) som jag ska rusta upp o förnya. Problemet är att den är förfallen och inte omhändertagen på flera år. Det bodde en 90-årig dam i huset innan vi köpte. Den är full av både perenner och ogräs. Vissa perenner vill jag ha kvar - andra ska jag nog flytta bort.
Min fråga är hur jag bör gå tillväga med rabatten. Jag har inte haft blomsterrabatter tidigare utan bara odlingslotter med fokus på köksträdgårdsodling. Nu är jag helt fångad av blomsterprakt!! Att plantera lite perenner nu i höst lockar, eller bör jag först satsa på att förbättra jorden, och plantera i vår?
Jorden är lerig, kompakt och näringsfattig enl min bedömning. Växterna i rabatten prunkar inte direkt utan ser lite magra och småledsan ut. Jag har tillgång till ren lövkompost (inget annat inblandat). Min idé är att gräva runt de plantor dom finns, blanda med lövkomposten och gödsla med stallgödsel i vår. Verkar det vettigt? Hur nära plantorna kan man gräva?
Jättetacksam för råd!!