Bylestintan
Hej,

Undrar om någon har råd att dela med sig av - tog över en härlig gammal trädgård i början av sommaren. Vi har bla en underbar rabatt (40 m lång) som jag ska rusta upp o förnya. Problemet är att den är förfallen och inte omhändertagen på flera år. Det bodde en 90-årig dam i huset innan vi köpte. Den är full av både perenner och ogräs. Vissa perenner vill jag ha kvar - andra ska jag nog flytta bort.

Min fråga är hur jag bör gå tillväga med rabatten. Jag har inte haft blomsterrabatter tidigare utan bara odlingslotter med fokus på köksträdgårdsodling. Nu är jag helt fångad av blomsterprakt!! Att plantera lite perenner nu i höst lockar, eller bör jag först satsa på att förbättra jorden, och plantera i vår?

Jorden är lerig, kompakt och näringsfattig enl min bedömning. Växterna i rabatten prunkar inte direkt utan ser lite magra och småledsan ut. Jag har tillgång till ren lövkompost (inget annat inblandat). Min idé är att gräva runt de plantor dom finns, blanda med lövkomposten och gödsla med stallgödsel i vår. Verkar det vettigt? Hur nära plantorna kan man gräva?

Jättetacksam för råd!!
KURT
Gräv om rabatten helt och hållet. Men du behöver ju inta ta alla 40 m på 1 år. Men skall man bli av med ogräset (speciellt rotogräs) så måste man plocka upp perennerna. Då kan man också passa på att dela dem, de kommer att se lite tilltufsade ut ett tag, men de överlever utan problem. Näringsmässigt är inte perenner så krävande, det är viktigare att de får jordförbättring.
Snigelhatare
Ha inte för bråttom. Ta det lugnt tills du har hunnit bo där minst ett år. Du vet inte vilka skatter som dyker upp. Vårlök osv. Rensa bort sådant som du säkert vet är ogräs och ta det lugnt med det andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon