Min tvättmaskin luktar unket. Jag försöker "vädra" den efter tvätt och låter inte tvätten ligga kvar länge i den, men den luktar skunk ändå. Hittade lite intressant info om detta på nätet och tydligen är det så att detta problem har blivit mycket mer vanligt de senaste tio åren i och med att det kommit mer energisnåla maskiner som har sämre sköljfunktion och lägre temperatur. Tydligen så är det några mikroorganismer som trivs i tvätttunnan
Ska införskaffa citronsyra och köra en tom maskin. Hoppas det fungerar. Men om det inte gör det, har ni några förslag? Någon som fått bort unken lukt ur tvättmaskinen?
Lotusblomman
21-08-2007, 10:08
kanske sitter nåt i filtret och gonar sig?
Sailor Pluto
21-08-2007, 10:12
När en bekant körde en tvättmaskin med bara ett par nerfläckade vita klädesplagg och klorin så försvann den skumma lukten i tvättstugan. Vet inte om det fungerar varje gång men det kanske är värt ett försök
.
Vår försäljare sa till oss att då och då köra minst en 80-90 graders tvätt för att få bort bakterier.
Själv kör jag alltid en extra sköljning genom att programmet får gå klart och sen sätter jag på en separat sköljning med sköljmedel.
CITAT (Lotusblomman @ 21-08-2007, 11:08)

kanske sitter nåt i filtret och gonar sig?
Nejdå, sånt kollar jag
Den där gummibälgen som sitter mellan trumman och själva öppningen brukar samla på sig massa skit och gojs. Ta en trasa som du kan kasta sen och försök komma in i vecken. Garanterat har du problemet där.
CITAT (Tosan @ 21-08-2007, 11:14)

Den där gummibälgen som sitter mellan trumman och själva öppningen brukar samla på sig massa skit och gojs. Ta en trasa som du kan kasta sen och försök komma in i vecken. Garanterat har du problemet där.
Nejdå, det har jag också kollat! Rensar alltid där efter tvätt

Ska pröva med citronsyra och hög värme så får vi se.
Hmm märkligt...
Men se om du kan köra maskinen med riktigt kallt vatten ist, eller först hett och sedan kallt. Iofs går ju tvättmaskiner så varma att de bränner ihjäl bakterier, men kallt vatten brukar funka bättre på de som luktar enligt min erfarenhet.
Annars är ättika riktigt effektivt mot lukter
AnnammA
21-08-2007, 10:27
Är det en äldre maskin, är det tyvärr så att det kanske är dags att byta...
Hälsn
AnnA
Bettson
21-08-2007, 10:32
Sånt där har det skrivits om mycket.
KÖr en varmare maskin då och då som det föreslagits tidigare.
Om du använder miljövänligt trättmedel så var det visst något som fattades som kunde göra att du får en rutten lukt i tvättmaskinen.
Var lite miljöbov då och då och använd ett annat tvättmedel.
Jag har samma problem så jag frågade jobbarkompisarna om de råkat ut för det. En av dem berättade att hon alltid hällde några droppar ättika i sköljvattnet. Hon sa också att tvätten inte luktade ättika efter för det vill man ju inte. Har själv inte testat ännu men nästa gång det är dags så ska jag pröva. (Lustigt att ämnet kom upp just nu!

)
CITAT (Cacki @ 21-08-2007, 11:54)

(Lustigt att ämnet kom upp just nu!

)
Tja, det kanske är ett vanligt problem
Bettson
21-08-2007, 11:24
CITAT (Cacki @ 21-08-2007, 11:54)

Jag har samma problem så jag frågade jobbarkompisarna om de råkat ut för det. En av dem berättade att hon alltid hällde några droppar ättika i sköljvattnet. Hon sa också att tvätten inte luktade ättika efter för det vill man ju inte. Har själv inte testat ännu men nästa gång det är dags så ska jag pröva. (Lustigt att ämnet kom upp just nu!

)
Ättika i sköljvattnet använder de som tvättar sjukhuskläder. Så kläderna luktar lite sjukhus efter det. Främst så döljer ättikan mögellukter som det ofta blir på sjukhustvätt när kläderna läggs blöta i tvättsäcken.
Det är mycket bättre att tex ta en tvätt men lakan och handukar på hägre temperatur någon gång ibland med ett vanligt tvättmedel.
Gossen Ruda
21-08-2007, 13:22
Lirt funderingar. Dålig lukt KAN bero på tvättmedlet. Om sånt fastnat nånstans. En del av tvättmedlet består av olika fettsyror som lätt härsknar och luktar då mycket illa. För att dölja lukten tillsätts parfym. Eftersom det klagas på allt har parfymtillsatsen minskats till ett minimum och kanske ännu lägre. Man kan tänka sig att det fastnat tvättmedel där parfymen försvunnit med tiden och sen luktar resten illa. Sån lukt kan fö fastna i en del plastmaterial och lukten sitta i lång tid även sen det luktande tvättats bort.
Kör maskinen på 90 grader och tom så lättar det nog lite på stanken.
Ciczi
CITAT (Ciczi @ 21-08-2007, 14:44)

Kör maskinen på 90 grader och tom så lättar det nog lite på stanken.
Ciczi
Precis vad jag gör nu

Sedan blir det citronsyra
Dålig lukt i en tvättmaskin kan komma av att man stänger luckan efter varje tvätt.. om du gör det så kanske det är därför det luktar.. vad jag har fått höra så ska man lämna luckan öppen en aning, dels för att det inte ska bli lukt i maskinen men också för att listen ska hålla formen och inte torka ut..
CITAT (flower @ 21-08-2007, 15:12)

Dålig lukt i en tvättmaskin kan komma av att man stänger luckan efter varje tvätt..
Stänger aldrig luckan, så vi kan utesluta det också!
Problemet diskuterades också i början av året....
Tråden
CITAT (Netha @ 21-08-2007, 15:50)

Problemet diskuterades också i början av året....
TrådenTack! Intressant!
Den teorin stämmer nog. Jag kör nämligen väldigt ofta maskiner på 90°C. Definitivt fler än vad jag kör 40°C i alla fall.
Och jag har aldrig haft någon lukt i mina tvättmaskiner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.