Ann-Sofi i Uppsala
Hej alla!

Jag fick en streptocarpus i våras. Fina blad, vackra vita blommor med violetta strimmor i svalget. Den har trivts bra i mitt norrfönster, och har också producerat en lång, spiralformad fröskida som jag med intresse följer - jag tänker plundra den på fröer när den verkar mogen för det. Men idag upptäckte jag att det dessutom växer ut en ny liten babyplanta från huvudnerven mitt på ett av de stora bladen. Brukar di göra på detta viset? Det står ingenting om det i mina blomböcker. Ska man låta den växa på, eller knipsa av den och plantera? Moderbladet är stort och friskt, och jag vill inte knipsa av det i onödan.
lilla mamma
Tjaa du

strepparna gör lite som de vill. Förmodligen har bladet fått en liten skada i nerven och där har det sedan bildats ett blad.
Du kan göra en avläggare genom att försiktigt böja bladet mot jord i en ny kruka och hoppas ett det bildas tötter efter att du rispat lite på baksidan (eller det blir anläggningsytan på blomman) som är mot jorden.

Det är inte direkt skadligt och så länge bladet lever ,så lever keikon.
(Är det inte så plantorna som bildas på orkide-stängeln kallas).
Anita
Ann-Sofi i Uppsala
CITAT (lilla mamma @ 12-07-2003, 11:15)
Du kan göra en avläggare genom att försiktigt böja bladet mot jord i en ny kruka och hoppas ett det bildas tötter efter att du rispat lite på baksidan (eller det blir anläggningsytan på blomman) som är mot jorden.

Tack för tipset! Då låter jag babyn - keikon? - växa i fred så länge den ser ut att trivas, och försöker sedan med att göra en avläggare. Har aldrig haft "streppar" förut, och det ante mig att de är lite egensinniga. Desto roligare!

Hälsningar Ann-Sofi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon