Full version: kolla in muren
annagranq
Jag har en lång mur runt en del av trädgården där det växer en massa ogräs, har tänkt gräva bort allt och börja plantera på nytt eftersom tidigare plantförsök har bivit kvävda pga tidsbrist och dåligt underarbete. Idag tittade jag på den mörkaste delen av muren i skugga under en stor hägg. Det ser ut som någon tänkt till och skapat en vacker kombination i bladform och nyans skillnader. Mörkt grön tjockbladigt mot ljust skirt svävande. Så vackert, tror det är någon revsuga och fräken. Sen en bild på lite stökigare område

Hur skulle ni göra
anna
Lotusblomman
Å vad fint! Sådär skulle jag också önska att det såg ut hos mig smile.gif
Tesa
Jättesnyggt ju...naturen "kan själv" ibland
Boxer
På den första bilden ser det ut som jordreva (det som hänger ner).

Den är väldigt söt, men växer så det knakar. whistling.gif
Alba
Så fint. Vill gärna ha en mur på min tomt.
Ophelia
Men vad fint!! wub.gif

Tycker absolut att det verkar passa till din bakgrund. Tror att den alltför ordningsam plantering i mursen skulle rubba synintrycket av muren och dess nära omgivning. Jättefint! Tycker nog att det enda som behövs är möjligen att fortsättningvis hålla en balans mellan det växande och muren så den inte försvinner (för den är så charmig). Kanske en och annan vacker växt som kan stå sig i konkurrensen men inte se för "planerad" ut. Tycker det verkligen ser vackert ut och du verkar bo väldigt fint till smile.gif
annagranq
har du några förslag på växter ophelia,som man skulle kunna pilla ner där som klarar konkurrensen . Det kommer en och annan sibirisk vallmo, prästkrage, smultron, det är ju både torrt och halvhelskuggigt på muren
undrar
anna
Ophelia
Kan tänka mig att backtimjan skulle kunna klara konkurrens där det är soligt. Även kunna få de där riktigt torktåliga sempervivum och sedumsorterna (fetknoppen är ju charmig med sin gula färg). Backsippan klarar ju att titta upp även bland gräs (det gör den på ett ställe hemma i mager grusås). Sedan finns det ju även murreva som tycks kunna krypa sig in och mellan vad som helst. Styvmorsviolen tycks ju oxå den kunna fröa av sig på de mest märkliga och tråkiga ställen och bli fin på hällar m.m. Blir det sedan lite mera skugga kan jag tro att penningbladet ändå kan vara med och sprida lite glädje och de (finns en gulbladig sort oxå) är tuffa på att ta sig fram. I mörkare partier är ju vintergrönan en överlevnadsmästare. Jag tycker du redan verkar ha mysigt i det mörkare parti som du visat, med något ormbunks- eller bräkenaktiga växter som växer i muren (?). Varför inte ett och annat tåligt gräs med snygga vippor?

Sedan tror jag att en del växter ändå försvinner och andra tar mer yta efter ett tag.

Jag tycker din mur verkar så väldigt vacker smile.gif
annagranq
tack ophelia, jag provade faktiskt med både backtimjan och silverarv, som inte riktigt ville ta sig, tänkte att det kanske inte är tillräckligt skyddat för dom då jag bor i zon 5-6, däremot verkar mossflox klara sig bland ogräset om man håller undan lite. Murgröna ska jag kolla upp och vintergröna ska jag också testa för det har jag på andra ställen, tror du myskmadra klarar sig i den magra jorden på stenen i skuggan.

Gräs lät också som en god ide och backsippa ska jag prova

tack
anna
Ophelia
Myskmadra gillar väl lite mer fukt men säkert kan den växa på de partier som är lite skuggigare (och som ofta kan vara lite fuktigare). Murgröna vet jag inte om den klarar av muren då den kan vara kinkig men det är bara att testa. Sedumsorter finns ju både vilda och odlade och de är definitivt trevliga på en mur, likaså sempervivum eller jovibarba (Hammarbytaklök). Kanske kan du stoppa in lite rosenrot med smile.gif

Det finns även intressanta vilda växter som kanske klarar av konkurrensen och som du kan bidra positivt med då de inte är så vanliga. Du har ju solvända och våradonis (som jag vet kan växa blad högre gräs och titta fram som glada solar). Glöm inte heller backnejlikan som tittar fram med sina ceriserosa vackra blommor. Det finns även roliga bräckor som är ganska näpna men klarar av konkurrens från lite lägre växter. En del gräs i form av starr är tåliga och har fina ax. Jag vet dock att våradonis, backnejlika, solvända och en del starr kan gilla lite mer kalkhaltig sandig jord.
annagranq
idag tog jag bort en del ogräs på muren, dvs jag grävde inte upp utan bara drog bort allt skräpigt som kvickrrot och fräken, det blev riktigt snyggt, nu syns revväxten och mossan, sen grävde jag några hål där det är fuktigt och skuggigt och stoppade ner en planta myskmadra, på torrare delar lite prästkragar, förgätmigej, styvmorsvioler, sånt som växer hejvilt överallt hos mig. Nu får vi se vad som trivs och överlever till våren och fortsätta då. Kanske kungsängslilja skulle trivas?

anna
Ophelia
Lova att du pluppar in lite bilder av din vackra mur med omnejd (väldigt gärna med violerna som jag bara älskar) wub.gif

Kungsängslilja ska väl trivas väldigt bra i fuktigare jord men varför inte sådana som gillar att bakas under sommaren? Det måste vara ett trevligt läge för de botaniska tulpanerna och säkert intressant för de små minipåskliljorna som man kan studera närmare utan att behöva knäcka rygg. Du har ju även ha trädgårdsjonkviller som är så söta och fina. Sedan finns ju irisar i form av reticulata som inte gillar blött om fötterna. Ja jösses, finns mycket trevliga lökar yes.gif

annagranq
fortsättning följer med bilder såsmåningom
renate
Varför inte plantera framför muren istället? för muren med mossa på är ja fin som den är,ta bara bort allt ogräs,speciellt fräken för den blir man aldrig av med.Jordreva var fint på muren,men jag skulle inte plantera för mycket på muren.Men det är din mur och inte min.Skulle vilja ha en.
annagranq
Framför muren vill jag ha fritt så man ser de vackra stenarna, och fräken är kanske ett ogräs men jag tyckte det var så vackert till jordrevan. Nu har jag dock rensat så det ser betydligt mer städat men ser ändå levande ut.
anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon