Full version: kompost
Sonja.S
Hur lång tid tar det innan en kompost förvandlats till jord. Ska man ha två, en ena året och en andra. När slutar man fylla den första, och inväntar jord och när börjar man med den andra? Ex startar en ny nu, på hösten, ska den inte fyllas något mer till våren utan bara vila. Startar man då en ny till våren? Hoppas ni förstår vad jag menar. Ettårigt ogräs, kan jag lägga det på komposten, hur blir det med dom fröna i så fall, kan inte de börja växa?
KURT
Det är bättre med 2 st fack. Har man större trädgård så bör man göra dem så stora att man kommer åt med skottkärra. Det blir väldigt lite i komposten om du bara lägger i det du får ihop i höst samla i ett år, låt det sedan vila i ett år, och använd det andra facket under tiden. De ett-åriga ogräsen skall inte finnas i trädgården så länge att de hinner sätta frön! Har man en isolerad hushållskompost så blir det betydligt varmare i en sådan, då avdödar man de flesta frön (och sniglar).
skogstroll
Jag började i juli-augusti förra året och i år tycker jag att jag har ganska bra kompost. Samlar lite köksavfall också i form av grönsaksavfall, potatisskal mm som jag vänder ner. I vår började jag lite mer på andra halvan även om jag nog slängde lite småskräp i den första också. Jag har ingen tjusig kompost direkt, men jag försöker ha den i två "delar" i alla fall, och växterna verkar ju gilla komposten smile.gif
Kakaduan
Jag har två komposter. Fick lära mig på ett föredrag att man inte skall använda kompost som är mindre än ett år gammal eftersom den fortfarande förbränns och då suger energi/näring ur jorden man mullat ner den i.

Kakaduan
Jan Lindgren
Hej!
Har du kompost med låg kvävehalt så behöver mikroorganismerna extra kväve. Du får bättre fart på komposten om du lägger på lite kalksalpeter eller kissar på den. Kakaduans föredragshållare visste nog inte riktigt vad han talade om. Lägger du trädgårdsavfall direkt i rabatten så tar mikroorganismerna kväve från jorden men när de dör så frigörs kvävet igen. Lägg inte löv i komposten. Löven är utmärkta att täcka jorden med under buskar och träd. Det minskar ogräset och ger ett fint mikroklimat för rötterna. Löven tar lite kväve under förmultningen men lägg på lite gödsel så blir resultatet bra.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon