Full version: Odla året om
KalleStripp
Vi är salladomaner här hemma och vi skulle gärna vilja odla sallader så stor del av året som möjligt. I trädgårdslandet blir det bara snigelmat. Vi funderar på drivbänk och fönsterbräda, men jag är novis och behöver hjälp:

1, fungerar det bra med drivbänk även på höst och tidig vår (zon 2)?
2, jag har hittat en drivbänk på konsum, en impregnerad historia ser det ut som. Ska man akta sig för en sådan? Var får man i så fall tag på en bättre?
3, går det över huvud taget att odla olika salladssorter i fönster utan växtbelysnig (jag antar att de drar rätt mycket energi).
Tosan
JAg tycker ju det borde gå i typ balkonglåda med lysrör över...HÄR kan du läsa massor om lysrörsodling.
Själv tänker jag testa potatis i vinter
kerstin z5-6
hihi potaatis .. och sallad under rör går säkert ..men -ni är inte riktigt kloka .. smile.gif När man kan odla perenner buskar träd o bananer smile.gif
Spännande dock -jag vill veta hur det går !
Så länge de ska vara under rören skulle jag hålla mej till att ha dem i stora plastkrukor -kryddväxter o lavendel på stam går då fint -det har jag testat
K
Phatphil
Tjena, jag fick chillifrukter från september förra året och plantan ger fortfarande, den gav inga större mängder i vintras med det bliv lite då och då.
Så ingenting är omöjligt
Tesa
Dom odlar ju sallad i växthus vintertid i norrland nånstans så då ska det väl gå att ha sin egen lilla salladsodling hemma under lysrör..
Tosan
CITAT (Tesa @ 22-08-2007, 11:34) *
Dom odlar ju sallad i växthus vintertid i norrland nånstans så då ska det väl gå att ha sin egen lilla salladsodling hemma under lysrör..

Ja, Hällnäs levererar väl hela året har jag för mig... Det är ju bara några mil härifrån ju tongue.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 21-08-2007, 23:52) *
hihi potaatis .. och sallad under rör går säkert ..men -ni är inte riktigt kloka .. smile.gif När man kan odla perenner buskar träd o bananer smile.gif
Spännande dock -jag vill veta hur det går !
Så länge de ska vara under rören skulle jag hålla mej till att ha dem i stora plastkrukor -kryddväxter o lavendel på stam går då fint -det har jag testat
K

Nej, inte kloka alls, och jag tror du kan ta åt dig lite av äran som lär oss massa dumheter giggle.gif
Kaffe ska det iaf bli här hemma i höst har jag tänkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon