Smultron och glass
Jag har ganska nyligen blivit med trädgård. Från en 2 kvm stor balkong fick jag helt plötsligt hela 2000 kvm att sköta om!

Nu undrar jag vad man bör göra såhär när hösten närmar sig. Än så länge finns det syrénbuskar, några rosenbuskar, pioner och en hel del annat som jag ännu inte lärt mig namnet på blush.gif . Nästa år ska jag plantera en hel del rosenbuskar (olika sorter) och anlägga ett litet trädgårdsland (förmodligen i pallkragar).

Är det några av de befintliga växterna som jag bör sköta om lite extra såhär på hösten, och är det något av det som ska göras nästa år som bör förberedas redan nu?

Hjälp en ovetande! sos.gif
kerstin z5-6
rensa ogräs så länge det inte är fruset -planera och gräv de nya rabatterna nu -då kan du blanda i färsk gödsel -så är det bara att plantera efter vinterplaneringen smile.gif
låt övrigt vissna ner
Smultron och glass
Aj då, det svar jag inte ville ha flirting.gif Jag har nämligen inte alls bestämt mig för hur det ska se ut i trädgården, bara att det ska till en massa växter. Nåja, jag får väl spendera lite tid ute i trädgården nu och planera lite intensivare. Jag är en såndär som kan planera och planera i evigheter, så det kanske bara är bra att jag får en lite kortare "deadline"!

Menar du att jag ska gödsla i år, så att det är färdiggödslat till i vår när allt ska planteras?

Tack!
kerstin z5-6
Nja jag menar mest att du kan jordförbättra o höja mullhalten i jorden med rykande färsk gödsel -vilket inte går på våren .. då man ska ner med perennerna smile.gif
Vårgöda får du göra ett par v efter plantering i alla fall

Nån rabatt nära -inte invid huset är kul att ha, TOM, på våren .. de blir snabbt fulla smile.gif
AnitaO
Brukar ni klippa ner perenner när dom vissnat ner, eller sparar ni det till våren?
Krolliljan
CITAT (AnitaO @ 22-08-2007, 05:49) *
Brukar ni klippa ner perenner när dom vissnat ner, eller sparar ni det till våren?

Ja numera klipper vi ner det mesta utom randgräset, höstögat och kantnepetan. Vi bor i zon 1 och jag inbillar mig att jag få bättre koll på sniglarna när vi nu har så milda vintrar.
skogstroll
Jag trodde man skulle klippa ner perenner på våren pga att det kunde bli fukt och svamp etc i dem under hösten annars, men det kanske inte spelar roll? smile.gif
kerstin z5-6
Gräs gillar inte höstklippning-de ruttnar då -men vanlig härdiga perenner kan man klippa i om man vill -men det går lika bra aatt vänta till våren
Dessutom fastnar snön runt växterna lättare om riset är kvar -särskilt bra i kallare zon
ewa zon 3
CITAT (Smultron och glass @ 21-08-2007, 22:53) *
Nu undrar jag vad man bör göra såhär när hösten närmar sig.

Att peta ner blomsterlökar för blommning nästa vår och tidig sommar tycker jag hör hösten till smile.gif
Inte så arbetssamt och lökarna går alltid flytta om du vill ha dom på annan plats senare.

/Ewa

Smultron och glass
Tack så mycket för alla tips! Här ska köpas lökar och gödsel! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon