växthusjonte
Jag skulle gärna vilja veta hur löv fungerar i trädgårdslanden, jag har mycket löv från ek och lind att ta hand om på hösten och det skulle ju vara bra om man kunde dra nytta av dem. Naturligtvis förbättrar de mullhalten, men hur är det med PH-värde och andra faktorer att ta hänsyn till? Erfarenheter?
KURT
Löv från lind kan du tillsätta i OBEGRÄNSADE mängder, gärna på hösten. När det gäller eklöv så tar de betydligt längre tid på sig att brytas ned och de sänker pH-värdet. Men även de ger ju bra jordförbättring.
Fenja
Kratta ihop i högar och kör sönder löven i småbitar med gräsklipparen. Lägg på dem i decimetertjocka lager i rabatter och land. Till våren är det mesta ned draget i marken av maskarna. Som Kurt säger tar eklöven lång tid på sig att förmultna så det är extra viktigt att du klipper ner dem smått! Detta tillför jorden en massa bra mullämnen så du kan lägga på MASSOR av det!
Mvh
Fenja
ängsvädd
Jag har hört att rhododendron gillar eklöv. Det finns dom som har rhododendron som efterfrågar eklöv. Till surjordsväxter är eklöv bra skulle jag tro. Eklöv innehåller någon syra, kommer inte ihåg vilken.
ingrid fuxwall
Själv har jag en kompostbehållare - trådnät, där jag enbart samlar löv som jag senare använder som jordförbättring. Vissa år bottnar jag tomatspännerna med detta.

ingrid
växthusjonte
Tack för synpunkterna, låter smidigast att köra över dem med gräsklippare med uppsamlare -hackat och klart.
Jan Lindgren
Hej!
Du behöver inte samla upp löven. Kör över dem med gräsklipparen och låt maskarna ta hand om dem där de ligger. Det blir en mullrik gräsmatta.
MVH
Jan Lindgren
växthusjonte
Löven hamnar främst på grus och asfalt och måste därför samlas upp (vi snackar traktorlass), gräsmatteodling är jag inte intresserad av, gräsklippet räcker gott nog.
littlegem
Jag odlar mycket i lövkompost och snor varenda värdefullt löv på gräsmattorna nära lotten.

Bra löv är som tidigare påpekats lind.

Andra arter som är mycket bra är ask och alm. Almens ställning som världsträd i asatron berodde till stor del på att dess löv gav en bra mylla. Lönn är även det ganska bra och rönn är inte fel det heller.

Ek och bok har sura och näringsfattiga löv, de lämpar sig inte för köksträdgården, men väl för rhododendron. Åtminstone ekbladen innehåller en hel del garvämnen som kan hämma frögroning.

I gamla tider brukade man faktiskt räfsa bra löv i lundarna och ta till åkrarna som näring. Då ratades ek och bok. Björk är även det näringsfattigt och inget värt mycket jobb. Det är dock inte negativt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon