Full version: Pumpa
AnitaO
Det har utvecklats till en ganska imponerande växt smile.gif
Hoppas nu bara att det blir frukter också. Någon som brukar odla pumpa? Brukar ni få frukter?

Här kommer bild (Fy vad jag har dålig kamera ... måste önska mig en ny sad.gif)

oliv
I år är det faktiskt första gången jag sått pumpa. Har gallrat bort alla utom en och håller på att försöka hålla kvar den på pallkragen (klipper bort skott som söker sig utanför).
Det har kommit små pumpliknande former bakom blommorna, men flera har trillat av crying.gif (dålig pollinering i det här regniga vädret?).
Än så länge vet jag ej om det blir några frukter... sweatingbullets.gif , men plantan har invaderat hela pallkragen med jättestora blommor. Definitivt dekorativ, och vår hund verkar gilla blommorna... tongue.gif
skogstroll
Samma här jag var ute rätt tidigt och fick en söt pumpa i handbollsstorlek men så ruttnade den pga den växlande väderleken. Trist! Nu känns det för sent att blommorna ska hunna "förpumpa" sig -cry-.gif
Preussen
jag sådde 4 fröer av Rouge Vif d'Etampes som jag köpt från impecta. 2 plantor kom upp men det har varit ett besvärligt år med mycket bladmögel troligtvis relaterat till den våta och kalla väderleken.
jag gör som så när jag sätter pumpor att jag gräver ett 75cm djupt hål med ett omfång på 40x40 cm och fyller upp det med kompostjord och påskogödsel. sen växer det bra.
ingrid fuxwall
Om det ska bli frukt måste det komma honblommor. Hanblommorna är lika vackra men sitter på en rak "pinne" - men de är ätbara, blommorna.

Nu har jag aldrig odlat pumpa, bara squach, gurka och i år melon men har det inte blivit något ämne än är jag tveksam till att det skulle bli något användbart, men som sagt jag kan ha helt fel - hoppas vi för din skull och att någon kunnig ska ge dig ett bättre svar.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon