Full version: Svarta vinbär
4108066657
Hej !
I år för första gången på många år blev min skörd av svarta vinbär bara 1/3 av vad brukligt är. Är det någon som kan ge mej en bra förklaring ?. Jag brukar ge buskarna en rotblöta innan knopparna slagit ut. I år lade jag på kogödsel i säck, ska det vara annan gödning? Trots att jag bor i Idre i norra Dalarna, växtzon 7, har jag tidigare fått bra skördar.
Har även 2 st äppelträd som jag planterade för 4 år sedan. Beskar dessa i fjol vår och fick till min förvåning 13 st äpplen, i år endast ett äpple, vad kan detta bero på? Kan det vara för lite flygfän i år för pollineringen, skulle jag ha hjälpt till med pollineringen, ingenting verkar normalt. Har sommaren varit för dålig? Gödningstips mottages tacksamt.
Rolle
KURT
Den vanligast orsaken till utebliven frukt är att det var kallt vid blomningen, eller att det saknades insekter. Men om man beskär hårt eller ger alltför mycket gödning, så gynnar man också tillväxten på bekostnad av blomningen. Svartavinbär behöver man normalt inte ge mycket gödning, i alla fall inte kväve, kanske lite aska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon