Är i full färd med att planera en ros/perennrabatt. Frågan är hur jag ska fixa jorden. Har grävt en grop några decimeter och lägger markduk underst för att slippa trädrötter och annat invasivt. Tänkte slänga på påsjord och kogödsel ungefär hälften av varje och lite näringsfattig sandjord som utfyllnad och en massa gräs/löv och annat som ska bli trevlig mull. Men rosor vill ju ha lerhaltig jord och vi har ingen lera! (bara sand och grus) Så jag undrar:
*Kan man gå ut i skogen och stjäla lite lera...eller är man brottslig då?
*Om man inte får stjäla lera, klarar sig rosorna bra utan eller finns det något bra alternativ?
* Fungerar höns och fårgödsel lika bra som kogödsel till perenner och rosor?
Har själv en mycket sandig jord och har mängder av rosor, fördelar finns det fryser inte lika hårt som i en tung lerjord. Man får anstänga sig mera varje år, jag köper gödsel i massor och det varje vår, jag komposterar det är viktigt det blir många skottkärror det lägger jag på rosorna på hösten. Vi matkomposterar och när jag gjort nya rabatter på våren har jag lagt vinterns matkompost i botten. Billig påsjord är nog inte bra, mest torvmull, men det finns dyra med. Kan du inte köpa bra jord på en handelsträdgård i en hel släpkärra, det blir mycket billigare.
Gå ut och stjäla jord, det skulle jag aldrig våga och den kan vara full av fröogräs så det blir ett elände. Hönsgödsel har jag provat någon ggn, jag har det till min stora rhododendron, det går säkert bra, men vanlig gödsel, fin jord, kompost räcker så bra.
Jag har också lagt löv på höstarna i rabatterna hela korgar, det drar maskarna ner, det är borta på våren. Man kan få barkfläcksjuka av det på enstaka rosor men då får man väl klippa ner den rosen, löven gör gott i jorden.
Fårgödsel har jag ingen aning om, kanske någon annan kan svara på ?
Tack så mkt för utförligt svar! Jag ska ordna upp våra komposter! sen får det bli mycket gödsel! Köpte påsjord från hasselfors som fått bra resultat i tester, hoppas att den duger tillsammans med mycket gödsel. Men som sagt, ständig jordförbättring är nog enda rätta!
kerstin z5-6
22-08-2007, 11:50
Får går fint -snäll gödsel -du kan ta mängder av den -och i sandjord får du ösa på näring bara .. både natur och blåkorn NPK på våren o ett par ggr sommartid
Undvik duk i botten -rosor har djupa rötter -sidorna kan du ha barriär men lämna mittersta bottendelen under rosorna utan duk