Kakaduan
Vi har byggt damm i sommar. Den fungerar jättefint med pump/fontän och reningsverk med UV-filter.

Nu kommer hösten och vi vill gärna veta hur ni brukar göra med dammen över vintern. Tömmer ni den och ställer pump och reningsverk i vatten frostfritt (som vi hört att man skall)? Låter ni vattnet stå kvar? Vår damm är cirka 60-70 cm på djupaste stället och vi har några få växter på olika djup.

Kakaduan
kerstin z5-6
vattnet ska alltid vara kvar -jag stänger av pumpen inte mer.. men jag har djup damm o ganska stor
uno
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2007, 12:47) *
vattnet ska alltid vara kvar -jag stänger av pumpen inte mer.. men jag har djup damm o ganska stor

Har Du inga fiskar i dammen under vintern?
kerstin z5-6
Jo jag har rudor smile.gif -de klarar sig utan pump - sumpgs hål tar jag upp ibland inte mer
På den tiden jag hade Koi -så togs dessa in på vintern

Ps Uno -dina julrosfrö är på väg smile.gif
Saturnus
Jag låter aldrig vatnet stå kvar i dammen över vintern.
Min damm är ca 70 cm på det djupaste och här i Dalarna kan den faktisk bottenfrysa. Alla grodor som har gått i dammen för att övervintra fryser ihjäl.
Gullfiskene har jag inne under vinteren.
kerstin z5-6
Rek från dammduks tillverkare är att ha dammen fylld -det kan bli sprickor i duken -regn kommer ju och då fryser den verkligen på botten .. dessutom är det inte alls någon fördel att "börja om" med vattenmiljön genom att ständigt tömma och fylla på en damm .. om man nu vill ha klart vatten ..jordsidorna kan dessutom förändras i storlek om vattnet inte finns kvar
Jag pratar alltså om större dammar med duk -inte plastbaljedammar
Ariel
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2007, 12:47) *

Första året med damm - total nybörjare! smile.gif
Har inga fiskar, bara lite växter. Dammduk och vattenfall, ca 5 m3. Tänker inte tömma ut vattnet, men hur är det med pump o slangar - fryser inte de sönder om man inte tar upp dom?
Hälsn / ariel
Mr Tobias
Ta upp pumpen och lägg den i en skurhink med vatten och ställ i garaget eller någonstanns. Inga problem!
kerstin z5-6
Kan hända om dammen bottenfryser, men det gör inte min -pumpen har nog varit ute i 7 år nu ..
MariaS
Första dammen jag bygde var felkonstruerad så jag fick ett islager på 30cm (RAka dammkanter och för liten yta) Sen har det aldrig frusit mer än 10cm. Verkar som om det är ngt i vattnet som värmer underifrån (inte sumpgasen)Där växterna finns, är det alltid smala rörhål utmed skaften. (sockerproduktion i växterna) Pumpen stänger jag av, men låter den stå kvar i dammen. Detta är det första jag tar upp på våren för rengöring innan uppstart. Fiskar och slangar får också stanna kvar. Dammen sköter sig bäst själv. Den enda större påverkan jag utför, är upptagning av bottenslam på tidiga hösten, för att reducera mängden sumpgas under vintern.
Dealer
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2007, 18:05) *
Kan hända om dammen bottenfryser, men det gör inte min -pumpen har nog varit ute i 7 år nu ..

Hur djup är din damm kerstin confused.gif Vår är inte mer än ca 70 - 80 cm där pumpen står. måste jag ta upp pumpen då confused.gif
uno
CITAT (MariaS @ 27-08-2007, 22:44) *
Första dammen jag bygde var felkonstruerad så jag fick ett islager på 30cm (RAka dammkanter och för liten yta) Sen har det aldrig frusit mer än 10cm. Verkar som om det är ngt i vattnet som värmer underifrån (inte sumpgasen)Där växterna finns, är det alltid smala rörhål utmed skaften. (sockerproduktion i växterna) Pumpen stänger jag av, men låter den stå kvar i dammen. Detta är det första jag tar upp på våren för rengöring innan uppstart. Fiskar och slangar får också stanna kvar. Dammen sköter sig bäst själv. Den enda större påverkan jag utför, är upptagning av bottenslam på tidiga hösten, för att reducera mängden sumpgas under vintern.

Bry Dig inte omom frågan verkar dum men hur får Du upp bottenslammet från djuphålan om Du har en sådan.
Själv måste jag tömma 75% av dammen innan jag kan rensa men Du kanske gör det smartare än vad jag gör.

Snart dax.
Uno
Sollan
Jag använder håv för att ta upp diverse jox ut dammen, löv, bottenslam osv. Hänger också över ett nät nu för att slippa så mycket löv i dammen. OBS använd inte det vanliga blå nätet man hänger över bärbuskar, där fastnar fåglar och grodor. Det finns ett mörkgrönt nät att köpa (Bauhaus?) som är mycket snällare mot alla djur.
MariaS
Precis som Sollan säger, en stor håv med stabilt skaft. Bottenslammet är ganska kompakt och därmed lätt att få upp. Lika gäller med blad på ytan. Det är en stor håv som gäller.
Maggan H
Vi brukar ta in pumpen men ska i vinter låta den stå kvar i djuphålan, på över 1 m djup bör den vara säker. Det som gått sönder hos oss är dammslangarna-det händer på våren när de ff är stela pga av kylan-börjar man dra i dom så spricker de lätt. Därför ska vi bara stänga av pumpen i år och låta en mindre pump vara vaköppnare-det har funkat bra i alla år. Vi har både karpar, guldidar, schubunkin och guldfiskar kvar över vintern. Filtert ska rengöras en gång till innan vintern, det ska också få vara kvar i den nergrävda tunnan, då kan man bara köra igång till våren och slippa joxa med allt när det ff är kyligt i luften och iskallt i vattnet. Vidare rensar vi upp och kastar en hel del växter nu på hösten, så man slipper oroa djurlivet på våren.
TobbeGarden
Jag stänger av pumpar till filtren och rensar bort så mycket som möjligt av växter , låter dock en del vara kvar som skydd . Sen spänner jag nät över dammen och sätter i en syrepump som går hela vintern . Den håller en vak i isen så sumpgaser kommer bort . Självklart går fisken kvar och har klarat dom 4 sista vintrarna . Har både Id,Koi och Guldfisk . Mvh Tobbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon