Toved
Hejsan!
Jag köpte en Gardenia för ca. en månads sen, men har så klart jag inte lyckats helt. Den blommar, men blommorna blir bruna i mitten av blomman och vissa blir nästan helt bruna innan de slår ut. Någon som vet vad detta beror på?

Jag har duschat Gardenian med regnvatten nästan varje dag, och vattnat den med gammalt tevatten.
Undrar även om det går bra att köpa batterivatten och duscha den med? Regnvattnet börjar ta slut nu ...
För visst är vattnet för hårt i Sthlm att vattna och duscha blomman med? Är till och med uppkokat vatten dåligt för blomman?

Så står blomman i ett österfönster, funkar det bra? Eller får den för mkt morgonsol?

Jag är väldigt tacksam för alla tips och idéer!

/Tove
oliv
Jag vet inte om det beror på vattnet, men själv fick jag tipset att dra upp en stickling av den köpta Gardenian, så att den lättare skulle anpassa sig till de nya förhållandena. tummenupp.gif

Den nya plantan har vuxit sig stort (nu på sommaren har jag haft den ute). Den är mindre kinkig än den köpta och har inga fläckar på bladen (vilket jag hela tiden fick på den köpta plantan). yes.gif
Toved
Ok, ska kolla upp om det kan bero på vattnet. Men nu är det för sent va att ta sticklingar? Får kanske vänta tills våren ...

Tack för tipset!
oliv
Jag tycker inte att det är försent att ta sticklingar. Prova! tummenupp.gif

Jag stack mina i krukor med rododendronjord tills jag fick en som rotade sig. Vet ej om det var den bästa metoden, men det fugnerade för mig och det var enkelt. giggle.gif
Toved
Ok, då ska jag testa!

Får greja rododendronjord. Var hade du din stickling? I ett soligt fönster då? Mitt soligaste är nog ett österfönster.

Nu har jag även köpt batterivatten som jag ska prova duscha den med, hoppas den blir gladare!
oliv
Ja, öster fönster blev det för mig också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon