Full version: Ginnalalönn
svanqvistj
Hejsan alla trädgårdsfantaster!

Grannen har äntligen tagit ner sin döda gran som stod i vägen på tomtgränsen så nu skall jag som avslutande höstprojekt plantera ett blandat friväxande buskage som insynsskydd (buskaget kommer att stå på vår tomt). Buskaget får inte bli högre än 4 meter för att inte skugga grannen för mycket. Har tänkt mig Ungersk syren, Prestonsyren, Schersmin och Paradisbuske i lämpligt antal som jag vet har lämpliga höjder och som även kan beskäras om så krävs utan att förlora sin "friväxande" form.

Har även kollat in Ginnalalönnen som enligt infon jag hittat skall bli 4-6 m litet träd/stor buske. Den skall vara vacker på hösten. Har dock aldrig sett någon i verkligheten. Vis av erfarenhet vet jag numer att buskar och träd inte alltid beter sig som det står i informationen. Som exempel kan jag nämna Djävulsbuske/Smällspirea som skulle bli 1,5 m hög - den är nu 3 meter (den är ju tacksam att klippa ner så det är inget stort problem).

Innan jag införskaffar Ginnalalönnen undrar jag nu vilka "verkliga" erfarenheter som finns av denna buske/träd. Hur hög blir den friväxande och kan man beskära den om den skjuter i höjden? Kan den passa in som en höstlig färgklick i mitt buskage?

Jeanette
Boxer
Det enda jag vet med säkerhet är att den är otroligt vacker på hösten med många färger.
kerstin z5-6
Lönn bör ju inte beskäras och Ginnala går bra i z5-6 så vet du att du har lägre zon kan den mycket väl ränna upp till maxhöjd
Kanske du ska välja en mer småväxt tex Acer palmatum 'Atropurpureum'
svanqvistj
Värt att tänka på, det där med zoner och sluthöjd. Mycket jag planterar ränner i väg över maxhöjd känns det som, främst perennerna blir mycket större än vad det står i litteraturen. Jag gödslar inte heller speciellt mycket utan låter mer "naturen ha sin gång". Det blir gödsel ca vart 3:e år i rabatterna.

Tack för synpunkterna! Jag skall beställa det jag redan är säker på och så får jag fundera på vad jag skall stoppa i hålen där jag funderat på Ginnala.

Jeanette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon