Grattis till förvärvet!
Min står inne hela tiden och det går jättebra det också. Jasmin behöver ingen särskild skötsel, det är egentligen en ganska anspråkslös växt. Det absolut viktigaste är att den står ljust och varmt. Min står i söderfönstret och mår bra av direkt solljus. Duscha ofta! Men naturligtvist inte när solen steker. Gärna tidigare på morgonen eller på eftermiddagen.
Vattna som vanligt, låt jorden inte torka ut. Jag använder vanlig planteringjord, kanske slänger lite perlit. Vattnar med vanligt dagen-efter vatten, ger svag näring vid varje vattning som till alla andra blommor: 1 kryddmått per liter vatten. Varvar BioBact med Blåkorn, ibland HB-101 Vitalizer. Jag vet inte om det är det ultimata, men min jasmin växer iallafall så det knakar och blommar jättemycket. En sak till: ngn gång i veckan spreja hela plantan med samma näringslösning som du vattnar med, det stimulerar knoppbildningen.
Men ha lite tålamod. Det är en växt som behöver tid att anpassa sig till nya förhållanden. Det kanske händer absolut ingenting på ett tag (så var det hos mig), men när den väl kommer igång, då växer den snabbt. Räkna med aktiv blomning först nästa år.
Jag tror inte jasmin behöver någon viloperiod, den blommar i princip året runt.
Det är alltid bra med extra vinterbelysning, men det har jag inte haft och det gick bra ändå.
Egentligen är allt jag skriver inte mer än allmänn basfakta om krukväxtskötsel. Och Jasmin sambac är inte mer än en vanlig krukväxt som behöver lite mer sol, värme och fukt.
Lycka till!