Full version: Arabisk jasmin
del_21
Jag har äntligen fått tag på en stickling. Den var lite tilltufsad men ser ut att må bra ändå. Finns det någon vänlig själ som kan ge mig en liten beskrivning på hur hon/han sköter sin (utanatt gå in på kemiska formler och sådant). Vattning, jord, solljus, vinter mm.

MVH DEL
oliv
Jag har en Jasminum Sambac. Har den ute på sommaren, inne på vintern (vid fönster), ger den vanligt vatten (men vi har mjukt vatten). Den verkar trivas.

Lycka till! biggrin.gif
stella08
Grattis till förvärvet!
Min står inne hela tiden och det går jättebra det också. Jasmin behöver ingen särskild skötsel, det är egentligen en ganska anspråkslös växt. Det absolut viktigaste är att den står ljust och varmt. Min står i söderfönstret och mår bra av direkt solljus. Duscha ofta! Men naturligtvist inte när solen steker. Gärna tidigare på morgonen eller på eftermiddagen.
Vattna som vanligt, låt jorden inte torka ut. Jag använder vanlig planteringjord, kanske slänger lite perlit. Vattnar med vanligt dagen-efter vatten, ger svag näring vid varje vattning som till alla andra blommor: 1 kryddmått per liter vatten. Varvar BioBact med Blåkorn, ibland HB-101 Vitalizer. Jag vet inte om det är det ultimata, men min jasmin växer iallafall så det knakar och blommar jättemycket. En sak till: ngn gång i veckan spreja hela plantan med samma näringslösning som du vattnar med, det stimulerar knoppbildningen.
Men ha lite tålamod. Det är en växt som behöver tid att anpassa sig till nya förhållanden. Det kanske händer absolut ingenting på ett tag (så var det hos mig), men när den väl kommer igång, då växer den snabbt. Räkna med aktiv blomning först nästa år.
Jag tror inte jasmin behöver någon viloperiod, den blommar i princip året runt.
Det är alltid bra med extra vinterbelysning, men det har jag inte haft och det gick bra ändå.
Egentligen är allt jag skriver inte mer än allmänn basfakta om krukväxtskötsel. Och Jasmin sambac är inte mer än en vanlig krukväxt som behöver lite mer sol, värme och fukt.
Lycka till! tummenupp.gif
del_21
Tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon