Full version: Mina tomater
moksa108
Jag har väntat länge på att mina tomater skall gulna och varit lite orolig. Idag såg jag att flera börjat gulna och blev överlycklig.
Tills jag såg hur de såg ut på baksidan. Då gick lyckan över på någon sekund.

Vad är detta? Är det kört?
Malvia

Japp, så där angripna blev mina tomater förra året.

Så fort de börjar mogna så är larven där och käkar.

Det var inte kul och i år har jag därför inga tomater.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaterna på bilden har pistillröta.

Här hittas info om pistillröta i ett tidigare inlägg
moksa108
Ok. Jag ville odla dom i ekologisk hardcore stil och har därför medvetet inte använt någon extranäring förutom guldvatten och tänkt att det kanske skulle gå att få frukt ändå. Men antagligen har dom då kanske kalciumbrist? Eftersom pistillröta inte är någon sjukdom - är det då något som drabbar varje unik frukt, klase eller kanske tillochmed planta?

Typiskt. Jag har verkligen tagit hand om dom här förbannade plantorna som vore dom husdjur i nästan ett halvår.
Nästa år investerar jag i kobajs.
Åsa, mälardalen zon 2
Pistillröta har ofta klimatorsaker när man är hobbyodlare = det är stora skillnader i temperatur mellan natt och dag + det är ojämnt i luftfuktigheten, då tar växten upp ojämnt med vatten och näringsämnena kommer kanske inte upp i den takt som den ska, klimatet har inverkan på hur växterna tar upp vatten och näring så det kan finnas gott om kalcium i marken och trots det får tomaterna pistillröta.

Det brukar vara vara olika på olika sorter, dansk export har alltid fått pistillröta hos mig oavsett gödsling exempelvis så den odlar jag inte längre (tomaterna var ändå inga höjdare).

Det kan vara bra att odla fler än en sorts tomat då kan man se vilka som lätt får pistillröta ch vilka som klarar sig, jag tycker ofta körsbärstomatsorter klarar sig bättre än stora tomater.
moksa108
Jag sådde en helt vanlig tomat som kallades "friland tomat".
Antar att jag får så olika tomater nästa år. Det blir ju faktiskt roligare också.
Men just nu känns ingenting speciellt roligt sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon