Full version: Aloe vera
mjaumuffins
Vet någon HUR man får löst en sidostickling från en aloe vera??? Ska man ta med våld, eller bör man använda kniv??
Tosan
De sticklingar jag tagit har jag slitit/brutit lös...Men det finns säkert bättre sätt
Fenja
Det är bara att dra loss, de verkar väldigt tåliga och bildar snabbt nya rötter när man planterar dem!
Mvh
Fenja
mjaumuffins
Tack ska ni ha för hjälpen!! Nu ska jag gå och slita löst skottet! smile.gif

Har ni låtit dem torka ett par veckor innan ni planterat dem, eller har ni satt dem direkt? I en bok jag läste i stod det nämligen att man ska låta dem ligga ett par veckor innan man sätter dem. Gör ni så, ni med aloesticklingar?
Fenja
Jag krukar dem direkt. Har aldrig provat att låta dem ligga...
Mvh
Fenja
Tosan
Jag har glömt mina på jobbet eller i nån jackficka ett tag, och det har funkat det med
mjaumuffins
Nu är sticklingen i jorden.. smile.gif Så vi ska se hur den tar sig framåt i livet ;P

Ännu about sticklingar och aloe veran (det är alltså en SÅRaloe vi pratar om..). Vad gör man när de blir riktigt höga och skranttiga. Min är en sån så den har korta "tentakler" och växer egentligen bara uppåt.. Och nu har den blivit så hög att den börjar luta och ser inte längre så trevlig ut. Kan man kapa toppen som en stickling eller hur kan man göra?
Fenja
Den som är den "äkta läkealoen" heter Aloe Barbadensis och ser ut så här när den är gammal och så här när den är ung och behöver planteras om biggrin.gif
Är det kanske en Aloe arborescens du har?
Mvh
Fenja
mjaumuffins
CITAT (Fenja @ 24-08-2007, 20:47) *
Den som är den "äkta läkealoen" heter Aloe Barbadensis och ser ut så här när den är gammal och så här när den är ung och behöver planteras om biggrin.gif
Mvh
Fenja

ohmy.gif Jasså???!!?! Det visste jag inte.. Vad är det då för en aloe vera jag besitter två stycken av? Den har ju också denhär gelen i bladen... Nu förstår jag icke.. confused.gif
Fenja
Alla aloe har gel i bladen. Alla har läkande egenskaper, vissa i försvinnande liten grad. Det är Aloe Barbadensis som man använder till juice, hår-, hudvårdsprodukter med mera. Det är Aloe Barbadensis som USAs regering har ett jättelager av någonstans ute i öknen i händelse av kärnvapen krig.
Det finns omkring 400 aloe-arter och de kommer ursprungligen från torrare delar av Afrika, framför allt den sydafrikanska Kapprovinsen och bergsområden i Afrikas tropiska områden.
Mvh
Fenja
MariaS
Nja, alla har inte läkande egenskaper, en del är faktiskt giftiga också. Aloe Curacao är inte att leka med, likson Aloe Saponaria, som är starkt allergiframkallande. Vera med läkande egenskaper, finns i främst Aloe Ferox (som använts i sverige sedan 1700-talet), Aloe Arborescens och den som är mest lättilgänglig, Aloe Barbadensis. Gelen eller veran som den också kallas, kan användas till olika bruk. Ferox torkas och mals till sårpulver, Arborescens är bäst till brännsår och Barbadensis till invärtes bruk. Det finns en amerikansk hemsida med Aloe och beskrivningar till. Tyvärr har jag slarvat bort länken, när jag fick virus i "burken", men jag ska se om jag kan hitta den igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon