|
Jag har ett jättestort ödesträd som blommar helt fantastiskt på sommaren. Men nu på vintern är det mindre kuligt - tappar nästan alla blad och ser allmänt trist ut. Jag har försökt gömma det bakom en gardin. I fjol vinter tappade det också nästan alla blad, men det kom ju nya blad på våren. Nu har det blivit så himlans stort. Vill helst inte klippa ner det för mycket för jag gillar stora växter. Min fråga är om någon vet om man kan ställa undan ett ödesträd och lota det "sova" över vintern för att ta fram det i vår igen. Det enda svala ställe jag har är vinden och där är det mörkt och kanske 10+.
Åsa, mälardalen zon 2
19-11-2002, 14:36
Tveksamt om den kan övervintra mörkt, kanske vinden kan fungera bra som övervintringsplats om du ger den belysning med en bra växtlampa så att den får lite ljus ca 12 timmar per dag. Brokklerodendrum (ödesträd) vill gärna övervintra lite svalare ca. +12-13C och ljust, vattnas sparsamt när den står svalt. Den kan även överleva i vanlig rumstemperatur, ställ den gärna ljust har du något rum som är lite svalare är det bra. Växten tappar en hel del blad om den står i rumstemperatur det är normalt, nya blad kommer sedan till våren då ljuset blir bättre.
Hej! Jag har mitt Ödesträd i stort och ljust norrfönster i köket. Det står nära diskmaskinen och jag har den känslan att det tycker om det "varmfuktiga" läget. Det får en rejäl varm ångpuff varje gång jag diskat (dagligen) Det får ingen vintervila alls utan jag vattnar det rikligt året om + blomgödning en gång/vecka. Det blommar rikligt året runt!  Så har den haft det de senaste tre åren, innan dess blommade det mycket sällan och tappade nästan alla blad varje vinter. Jag var mer än en gång på väg att kasta bort den men hade inte hjärta till det, blomman var ju trots allt tio år gammal, minst! Idag är jag glad att den fick leva, den är min stolthet!
Jag visste inte hur denna såg ut och slog därför upp på nätet. Fann den där det varnas för barn, husdjur och giftiga växter. Och dessa blir alltså stora som ett träd? Clerodendrum Thomsoniae - Brokklerodendrum  Cilla
Gunvor Nilsson
20-11-2002, 20:21
Jag har ett ödesträd som jag köpte på postorder från en handelsträdgård i Helsingborg 1968 eller 1969 och den ser numera ut som en bonsai nertill. Varje år klipper jag ner den så den är hanterlig på semestern. Jag vågar inte lämna den ensam hemma utan den fär följa med ut till ön på sommaren men den får inte stå i solen. I år - för första gången - har den inte blommat men den grönskar som vanligt så jag är inte orolig att den skall dö ut. Den har alltid stått i samma fönster i alla år. Den är en av mina stoltheter.
Ödesträdet är en av de vackraste krukväxter jag ägt. Blomklasarna är helt otroliga med sitt kritvita hölje och knallröda inre. Mitt ödesträd står i västerfönster precis vid balkongdörren. I somras var det ju så varmt så balkongdörren stod öppen väldigt mycket. Det resulterade i att insekterna pollinerade blommorna och jag fick 7 "gravida" blommor. Fröerna petade jag ner i krukan och dom grodde blixtsnabbt. Nu är jag alltså mor till 7 små bebisar!!!
hans-Ålösund
21-11-2002, 13:03
Om du tycker att det är skräpigt så ta fram saxen. Det blir bara vackrare om du klipper det i en bra höjd. Skotten kommer ganska fort.
Hej Stina! Jag har också Ödesträd,som är säkert 15 år gammal. Vet ej hur andra gör men jag klipper ner den så den inte får bli så stor. Det har jag gjort nu,, för jag vill inte heller att den skräpar. Så får den vila med lite lagom ljus och lite vatten , och till våren kommer den igång och det första den gör så startar den med blomknoppar,när den blommat så växer den ju så enormt,då klipper jag den igen lite lagom och då svarar den igen med blommor,till hösten nu klippning. Så håller vi på mitt ödesträd och jag.  Någon nämde att den bli som bonsaiträd, så har min blivit,fast egentligen år den väl en klätterväxt.
Hej Stina! Jag upptäckte häromdan att mitt Ödesträd åxå har fått en del pollinerade blommor. En del frön är fortfarande gröna och hela medan ett par stycken har hunnit få svarta skal som har spruckit. Innanför skalet finns ett stort rött frö. Ska jag peta ner de gröna fröna i krukan eller ska jag vänta tills de svartnar och spricker??? Hoppas du förstår hur jag menar... det här kändes som en lite omständig beskrivning...
Hej Betty! Jag väntade tills fröna blivit svarta och petade då ner dom precis under jordytan. Jag visste inte alls om det skulle funka, så jag petade bara ner dom i krukan som "mamman" står i. Men dom grodde på bara någon vecka!! Lycka till!
Tack för hjälpen Stina! Nu ska jag gå och plantera några svarta i en kruka!
Betty! Du måste skriva och berätta hur det gick! Stina
CITAT (stina @ 25-11-2002, 16:20) Betty! Du måste skriva och berätta hur det gick! Stina  Hej Stina! Det funkade!!! Nu idag såg jag att det har kommit upp ett par små gröna ödesträdsbebisar i krukan! Det tog fyra veckor!
Kan jag ta sticklingar av ödesträd? *suck* Jag som hade pollinerat blommor i somras på mitt ödesträd, det blev frön och allt... men jag vet inte var jag har lagt fröna..  Jaja, så kan det gå!
Hej Amanda! Visst kan du ta sticklingar av ditt ödesträd, se tidigare inlägg i den här tråden!
Jag kan inte hitta det! Bara hur man gör med frön, och att man kan klippa det... Jag skulle vilja veta hur sticklingarna ska stå, först i vatten eller plantera direkt?
Jag brukar låta mina stå i vatten tills de fått rötter. Men man kan kanske sätta dem direkt i jord, men det har jag inte prövat.
freddie
13-06-2007, 20:57
CITAT (stina @ 19-11-2002, 14:30)  Jag har ett jättestort ödesträd som blommar helt fantastiskt på sommaren. Men nu på vintern är det mindre kuligt - tappar nästan alla blad och ser allmänt trist ut. Jag har försökt gömma det bakom en gardin. I fjol vinter tappade det också nästan alla blad, men det kom ju nya blad på våren. Nu har det blivit så himlans stort. Vill helst inte klippa ner det för mycket för jag gillar stora växter. Min fråga är om någon vet om man kan ställa undan ett ödesträd och lota det "sova" över vintern för att ta fram det i vår igen. Det enda svala ställe jag har är vinden och där är det mörkt och kanske 10+.  Jag har haft 4 ödesträd i 7 år som kommer från sticklingar jag fick från en släkting. De stormtrivs i min lägenhet, de trivs lika bra i öster som västerfönster, året om. Jag har aldrig haft problem med övervintringen, däremot behöver de MYCKET vatten. Rejält fuktiga skall de vara. Jag vattnar 3-7 gånger i veckan ÄVEN PÅ VINTERN. De tappar nästan aldrig några blad men växer så klart mer på sommaren. De blommar flera gånger varje år vid lite olika tidpunkter (vår, sommar, höst). Alltså Vatten, vatten vatten är mitt tips +vanlig näring på ljusa delen av året! Det har hänt vid några tillfällen att de torkat ut och tappat alla bladen när jag varit bortrest, men de har hämtat sig ändå efter några månader! Kanske kan det ha betydelse var i sverige man bor med tanke på vinterljuset? Ödesträd i österfönster
Limeblossom
16-06-2007, 08:11
Mina är så trevliga att dom blommar till jul, det är väl snällt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|