Chamomille
22-08-2007, 16:10
Nu har jag snott både silverpil och någon slags "vanlig" pil och satt i hinkar med jord. Nu har dom vissnat (löven torra). Vad ska jag nu göra? Vänta på rötter? Ägaren till silverpilen sa förvisso att "dom vissnar", sen kommer det rotskott. När då? Tar det lång tid innan rötter kommer?
kerstin z5-6
22-08-2007, 17:24
hm .. visst kanske de har bildat rötter - rotskott? det tar nog längre tid-Pil är jättelätt att föröka på våren i april maj -men nu kan det vara knepigare ..
Mu i myllan
24-08-2007, 07:24
Eftersom pil generellt gillar fuktig miljö finner jag ingen anledning att sätta den i jord med en gång. Det tar bara längre tid att få rötter då. Tryck ner kvistarna/grenarna i en hink med vatten, 2 dm djupt. Det bör rimligen gå att få rötter på dem inom loppet av 3 veckor. Sist jag gjorde en förbättring av min pilhäck satte jag ner grenarna på hösten. Gick inte särskilt bra! Gången dessförinnan gjorde jag planteringen på våren och varenda planta tog sig. Funkar det inte i höst så får du väl ge dig ut på rövarstråt i vår igen.
Lycka till!
Chamomille
25-08-2007, 09:47
Okej. Tack för tips!
Nu sitter kvistarna i alla fall i hinkar med jord och MYCKET vatten, så får jag se om det blir nåt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.