MrNorth
Idag är det inget som förvånar mig... på samma dag fick två ärenden mig att undra om nån som vet vad service är...

1) Hade returnerat en datorkomponent pga att den var på vippen att krasha. Sprang ner på byn samma dag och köpte en annan för att hinna få över en kopia ennan den dök helt. Det gick ju bra och jag skrev uttryckligen på returbeskrivningen att de inte behöver skicka en ny vara utan istället sätta det på "kredit notan" så att när jag handlar där igen kan utnyttja de pengarna. Fick ett mail dag på en orderbekräftelse på en likvärdig produkt... verkar som de inte ens läst det jag skrev eller så brydde de sig inte om det. Har innan bara haft god erfarenhet av datorbutiken.se men nu blev jag lite sur....
Det kan väl inte spela någon roll för dem om de skickar mig en ny hårddisk eller om jag handlar något annat av dem, de får ju ändå in pengarna......

2) Hade beställt en sportpryl från en websajt som jag hade hoppats skulle anlända till en födelsedag på fredag. Jag hade inte fått nån bekräftelse på produkten så jag ringde upp och kollade. Jodå de hade fått ordern men inte packat den än. Jag frågade om det går att ordna så den kommer på fredag. Vi har 3-8 dagars leveranstid sa han jag pratade med. Jo, det har jag också läst på webbsidan men jag undrar om du i detta fallet kan be dem att packa dem idag så den kommer på fredag.... något som han inte var det minsta intresserad av att göra.

Kan ju tillägga att jag har jobbat 3 år som dataoperatör, och hade jag varit lika serviceminded som dessa två så vete fan om jag hade jobbat kvar. Ringde det nån och ville ha en lite brådskande datakörning så självklart gjorde jag allt för att det skulle gå att fixa.
Som det var nu så kändes det som om det var robotar i andra änden.... det verkar inte gå att resonera med folk längre.


Upprörande tycker jag iaf. Och framför allt tråkigt. De är så jädrans smilande och inställsamma när man ska köpa något men när man sen kommer med problem då är de sura o man känner sig mest som man är till besvär. Det har jag råkat ut för för det mesta, och då oftast i tv/dator butiker så som onoff, elgiganten osv... Kan ju tillägga att de flesta kvinnliga bekanta inte alls håller med mig. De får alltid god service och alltid nåt "på köpet" när de handlar nån dyr produkt. Senaste gången jag köpte tv på onoff för 15000 ville den snåle fan inte ens slänga med en kabel för nån hundralapp.

Kan tillägga att jag alltid är överdrivet trevlig i mina kontakter med dem. Men det verkar inte löna sig....

MVH
Henrik
Kajsa i Arvika
Finns det nåt mer irriterande än snorkiga expediter!!!! Blir så vansinnig så jag vägrar att gå tillbaks till företaget eller affären någonsin igen.. ranting.gif rtfm.gif Ska man ha ett företag kan man banne mej se till att de säljare man anställer åtminstone har folkvett!!
Eva-Helene
Det påminner mig om en bilhandlare i en stad där jag bott. Min dåvarande man och jag var ute efter en beg.bil och var dit och kollade in vad dom hade. Där fanns 2 bilar som verkade intressanta, men ingen av försäljarna verkade ha tid med oss (3 försäljare, 2 andra kunder). Några dagar efteråt kom svärföräldrarna och hälsade på, dom hade varit i grannstaden på ett seminarium (svärfar politiker och kostymnisse). När dom skulle fara hem igen följde dom oss till bilhandeln för att se på de bilar vi var intresserade av. Min man och jag gick in först - försäljarna var lika upptagna som förra gången - men när svärfars kom in höll försäljarna på att springa omkull varandra! När "segraren" undrade vad han kunde hjälpa till med svarade svärfar : Ja, pojken min och svärdottern (nickade mot oss) tänker köpa bil. Men så dåligt bemötande dom får här så blir det ingen affär med er!
Bettson
CITAT (Eva-Helene @ 22-08-2007, 18:37) *
Det påminner mig om en bilhandlare i en stad där jag bott. Min dåvarande man och jag var ute efter en beg.bil och var dit och kollade in vad dom hade. Där fanns 2 bilar som verkade intressanta, men ingen av försäljarna verkade ha tid med oss (3 försäljare, 2 andra kunder). Några dagar efteråt kom svärföräldrarna och hälsade på, dom hade varit i grannstaden på ett seminarium (svärfar politiker och kostymnisse). När dom skulle fara hem igen följde dom oss till bilhandeln för att se på de bilar vi var intresserade av. Min man och jag gick in först - försäljarna var lika upptagna som förra gången - men när svärfars kom in höll försäljarna på att springa omkull varandra! När "segraren" undrade vad han kunde hjälpa till med svarade svärfar : Ja, pojken min och svärdottern (nickade mot oss) tänker köpa bil. Men så dåligt bemötande dom får här så blir det ingen affär med er!


Låter som Volvo.....
Rossi
Bristen på service kallas för anställningstrygghet .....

I Danmark är det helt annorlunda med service i butikerna. Stor skillnad!
Blomstertanten
CITAT (Rossi @ 23-08-2007, 07:24) *
Bristen på service kallas för anställningstrygghet .....

I Danmark är det helt annorlunda med service i butikerna. Stor skillnad!


Vad har anställningstryggheten med saken att göra ???? confused.gif
Och har dom inte anställningstrygghet i Danmark ? unsure.gif
Pirum
Tydligen har de sämre anställningstrygghet, men mycket bättre arbetslöshetsersättning.

Men jag tror inte anställningstryggheten har så mycket att säga om saken. En del lirare står hellre och snackar med sina polare än ger service åt kunder liksom. Drabbade mig på Siba ett par gånger. Snubbarna var säkert provanställda, så tror inte att ännu mer försämrad anställningstrygghet hade gjort någon skillnad.
Rossi
CITAT (Blomstertanten @ 23-08-2007, 07:50) *
Vad har anställningstryggheten med saken att göra ???? confused.gif
Och har dom inte anställningstrygghet i Danmark ? unsure.gif



Har du anställningstrygghet behöver du inte anstränga dig på jobbet för att behålla det. Du vet att du sitter säkert. Det ska ju mycket till för att man ska bli avskedad.

I Danmark har man inte samma anställningstrygghet som i Sverige. Där är t.ex. butikspersonal mycket vänliga, tillmötesgående och proffsiga i mycket större grad än här i Sverige.
Blomstertanten
Skulle tro att det mer har med inställning att göra än anställningstryggheten !

Tyvärr har inte alla inställningen att ge en bra service ! Och bra service är inte samma sak som att kunden jämnt har rätt eller alltid får precis som den vill. Men bra service är att man anstränger sig för att kunden ska känna sig viktig och att man alltid är trevlig och försöker lösa saker på ett så bra sätt som möjligt. Oavsett om kunden ser ut att vara välbeställd eller ej ! (Man ska inte dömma hunden efter håren !)
Rossi
För ett par år sedan lämnade vi in vår gräsklippare för service.

När vi skulle hämta den så var det några danskar framför oss som höll på att köpa ganska många trädgårdsmaskiner (det är mycket billigare här än i Danmark) så affärsinnehavaren gnuggade ju händerna och smörade rätt mycket för danskarna och hjälpte dem med allt möjligt. Vi stod och väntade och väntade och väntade och väntade. Vi skulle ju bara hämta vår gräsklippare och betala för servicen. Mannen såg att vi stod och väntade men ägnade oss alltså ingen uppmärksamhet alls förrän han plötsligt vände sig mot oss och sa "Ja, ni får vänta för de här (danskarna) är viktigare."

Hade det inte varit så att vi behövde ha vår gräsklippare med hem så hade vi gått på studs. Nu går vi aldrig mer dit och så fort jag får en chans så berättar jag för alla om hur han betedde sig. Har lust att berätta vilken firma det är men avstår. Ni som bor i Skåne har kanske hört deras radioreklam ....

Hm, varför skulle danskarna ha annan inställning än oss svenskar om det nu inte beror på anställningstryggheten?

Jag är helt övertygad om att om vi i Sverige riskerade att förlora vårt jobb om vi inte var serviceminded och vänliga mot kunderna så hade butikspersonalen haft en helt annan inställning än vad de har idag.

Man ska inte underskatta piskan på ryggen.

Men det är bara min åsikt.
Lemonne

Igår när jag var och handlade lite färg på Cheapy, var jag tvungen att köpa en påse också. Det finns inget rullband där, och är allmänt osmidigt. Affärsbiträdet läste av varorna och ställde tillbaka dem ovanpå påsen. Varorna fick jag stressat packa i själv medan han tog hand om kunderna bakom mig. Jag var tvungen att dra påsen med varorna ovanpå för att nästa kund skulle få plats med sina.

Kunde han inte hjälpt mig att packa i?? Jag kände mig grymt förolämpad när jag gick därifrån. Och förvånad. Längtade tillbaka till frankrike - där minsannn, där packar kassörskorna ned matvarorna i matkassarna! Det är service!
Pirum
Låter lika illa som Lidl. Men överlag tycker jag det är skönt att få packa varorna själv - bra att kassörskorna slipper det jobbet också. I en del länder har man ju dessutom anställda packare, men om man inte har väldigt låga löner så känns det som att en sådan sak i slutändan måste leda till högre priser.

Jag kan inte kommentera seder i andra länder speciellt mycket, jag är en mycket oberest person, men jag tycker överlag att servicen är bättre på landsbygden än i trångbygden - inte för att folk där är genetiskt trevligare eller något sådant, men för att de faktiskt har (och tar) sig tid att vara trevliga.
Lemonne

Men om han nu inte tänkt att hjälpa mig packa, kunde han åtminstone inte väntat tills jag var klar innan han tog nästa kund? Eller i alla fall hjälpt mig att flytta på varorna?
Eva-Helene
CITAT (Bettson @ 22-08-2007, 23:14) *
Låter som Volvo.....

Nej, dom säljer Saab, Chevrolet och Opel. Bilhandlaren som säljer Volvo i samma stad hade försäljare som behandlade alla kunder med respekt,
Blomstertanten
CITAT (Lemonne @ 23-08-2007, 14:54) *
Men om han nu inte tänkt att hjälpa mig packa, kunde han åtminstone inte väntat tills jag var klar innan han tog nästa kund? Eller i alla fall hjälpt mig att flytta på varorna?

Och vad tror du nästa kund hade tyckt om det då ???
Eller dom som stod längre bak i kön ?
Tesa
CITAT (Rossi @ 23-08-2007, 08:15) *
Hm, varför skulle danskarna ha annan inställning än oss svenskar om det nu inte beror på anställningstryggheten?

Jag är helt övertygad om att om vi i Sverige riskerade att förlora vårt jobb om vi inte var serviceminded och vänliga mot kunderna så hade butikspersonalen haft en helt annan inställning än vad de har idag.

Man ska inte underskatta piskan på ryggen.

Men det är bara min åsikt.



Håller med dig helt..det är många som bara "har" ett jobb idag...men de utför det inte...
Bee
Jag tror inte det handlar så mycket om anställningstrygghet som affärsidkarens inställning. Det måste vara han/hon som inpräntar vikten av service hos sina anställda i syfte att öka försäljningen/vinna konkurrensen.
Det kan ju skilja jättemycket mellan olika affärer och då har ju ändå de anställda samma lagliga rättigheter.

För många år sen jobbade jag på kontoret på en bilverkstad. Chefen påpekade ständigt för oss alla hur viktigt det var att behandla kunderna på rätt sätt så att dom skulle fortsätta att komma till oss och inte gå till någon annan. Ser man det på det viset handlar det ju om anställningstrygghet förstås. Firman kunde ju gå omkull om det inte kom några kunder.

Jämför servicegraden hos elbolagen. Den som har monopolet för nätdriften har (i allafall här i Göteborg) lägre servicegrad än de konkurrensutsatta elleverantörerna. Har man monopol behöver man inte ge det där lilla extra som gläder kunderna.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr har många inte fattat vad det innebär att jobba i serviceyrke jag pratar mycket med ungdomar på gymnasienivå om sånt som att man kanske inte får se ut hursomhelst eller bete sig hursomhelst när man ex. jobbar i butik, många har svårt att förstå att det finns regler i yrkeslivet som man måste följa. En del av ungdomarna blir fly förbannade och säger att de tycker att det ska vara OK att se ut som nåldynor i ansiktet och liknande när man jobbar i butik, de kunder som inte gillar detta kan dra till någon annan butik. De förstår inte riktigt att skrämmer man bort kunderna går inte butiken bra = butiken kanske måste sparka personal.


(Har även upptäckt att det numera inte är ovanligt att gymnasieeleverna här inte kan procenträkning eller uppskatta om saker och ting är rimligt trots att de har Godkänt i matte från grundskolan så hamnar de i kassan i någon butik i framtiden kan det nog vara intressanta priser man får betala för de har inget hum om maskinen har räknat ut ett pris som är rimligt eller ej. Ungefär som igår då ingen, varken hon i delikatessdisken eller i vanliga kassan reagerade på att maskinen räknade ut att fisken jag köpt kostade 22kr kilot vilket jag inte upptäckte förren jag kom hem och såg på prislappen på fiskpaketet)
Pirum
Många ser bara på priset på skärmen idag. Förstår att man kan bli lite 'blind' om man sitter framför en terminal hela dagen, men jag har exempelvis köpt en pizza för 45kr och en dricka för 15kr, och blivit ombedd att betala 45kr och 15 öre, avrundat till 45. Jag påpekade felet såklart, och i detta fall var det ingen ungdom som stod bakom disken. Ett helt obegripligt fel, men samtidigt släpps nog många fel igenom eftersom folk är stressade.

Sen retar även jag mig på att man får bättre service om man är klädd på ett visst sätt. Vanligen går jag rätt 'sletet' klädd, jeans och jeansjacka kanske, lite orakad. De få gånger jag har på mig kostym och slips har jag behandlats väldigt annorlunda. Speciellt av folk som är 'medelålders' eller äldre. Skrämmande. Där är ungdomar bättre, de har inte givit mig positiv särbehandling pga slipsbärande iaf.

Däremot är ungdomar ofta helt bedrövliga när det gäller att SMSa eller snacka i telefon på arbetsplatser, men det kanske är en åldersdefekt som de växer ifrån.
Limeblossom
Men är det inte konstigt att ju dyrare en vara är, desto dåligare service? Tex bilhandlare, radio/tv osv. I en del butiker står dom ju bara och glor! Är det för att vi inte ser ut att ha råd eller? smile.gif En vännina till mig var in på en sängaffär och blev så dåligt bemött att hon vägrade köpa säng där. Medans man på lokala macken eller pizzerian blir så väl omhändertagen tom med gratis klubba till barnen smile.gif
Gossen Ruda
Egenföretagare har oftast god service. Min gamla bergborrmaskin, Cobra, hade tappat gnistan och villa inte starta. Efter att ha plockat isär den, kul sysselsättning för jag gillar att se hur grejerna ser ut, konstaterade jag att det var något med just tändningen. Visste inte vart jag skulle vända mig, den firman som hjälpt mig tidigare blev dränkt i översvämningarna i vintras och har ingen reparation längre.

Mailade en fråga till Atlas Copco här i Göteborg och fick snabbt besked om att vända mig till SGS Alternativservice. Ringde först och pratade med ägaren som sa att just nu kunde han inte hjälpa mig, han hade löjligt mycket att göra. Kvittade för grejerna låg kvar på landet. I måndags hade jag grejerna här och ringde igen och nu hade han tid. Åkte dit och han släppte det han höll på med och tog fram sin testutrustning och började prova. Syntes tydligt att han kunde sina grejer. Nåja, allt såg ut att fungera så det var bara en sak kvar att prova. Fram med filen och brytarspetsarna fick sig en filning. Sen sa han hur jag skulle bete mig för att justera avståndet.

Betalning? Nej, nej, det behövdes inte för så lite. Så nu i helgen monterade jag ihop maskinen och givetvis startade den redan på tredje rycket. Det kallar jag service! tummenupp.gif
Bee
CITAT (Limeblossom @ 26-08-2007, 18:42) *
Men är det inte konstigt att ju dyrare en vara är, desto dåligare service? Tex bilhandlare, radio/tv osv. I en del butiker står dom ju bara och glor! Är det för att vi inte ser ut att ha råd eller? smile.gif En vännina till mig var in på en sängaffär och blev så dåligt bemött att hon vägrade köpa säng där. Medans man på lokala macken eller pizzerian blir så väl omhändertagen tom med gratis klubba till barnen smile.gif



Visst är det så! Vi hade en horribel upplevelse för många år sen på NK i Göteborg när vi skulle köpa kristallglas för pengarna vi fått i födelsedagspresent av makens farmor. Vi var väl inte så vackert klädda som expediten tänkt sig att man skall se ut när man köper dom där dyra glasen och jag var på väg att gå därifrån i vredesmod men maken ville ha glasen så han sa "och hur mycket skall du ha för 8 av den sorten och 4 av den sorten" (vi hade just flyttat ihop och ville komplettera till 12 av vardera. Presenten gjorde det möjligt) - kärringen vände på klacken och smörade som bara den. (12 glas à 250:- var rätt mycket pengar 1979) Usch! Den upplevelsen gav ingen god smak i munnen! Känner än idag viss vämjelse när jag går i den affären oavsett hur jag är klädd. Men jag lärde mig ngt. För såvitt jag förstått gäller det än idag att man blir bättre behandlad om man är klädd på "rätt" sätt! Fy!! (Och det är NK som har reklam med modeller som ser ut som magra o lednsa knarkare)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon