Anki V
Jag sådde två sorters Scabiosa i våras Scabiosa caucasia och Scabiosa japonica. Naturligtvis är lapparna borta....... sos.gif

Den här nedan är jag säkerpå att det är en Scabiosa..... men vem av dom g.gif ? De påminner ju onekligen om varandra

Scabiosa japonica (Medium).jpg ?

Vad är det här då? Är det också en Scabiosa? Blommorna är ungefär lika stora/små och de blir ungefär lika höga...möjligen blir den röda något högre.

Scabiosa caucasia (Medium).jpg ?

Tack på förhand/Anki

Fenja
Den första är en Scabiosa caucasia och den andra troligen det andra namnet du har då.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Nu Anki har jag suttit å kollat med "lupp" men jag kan inte avgöra vilken av sorterna det är dunno.gif
Den nedre bilden? kan det vara en sån här? Bilder från Google
Anki V
Tack flickor! thanks.gif...och det verkar inte alls omöjligt att det är en S atropurpurea g.gif

Jag sådde tre omgångar scabiosa, två S. caucasia varav en kom från en Odlait och den andra från STA.
S. japonica kom från STA och det är ju inte alltid säkert att STA-medlemmar (vi vanligt folk) alltid har rätt namn på sina plantor.. Egentligen så var det väl desamma också...jag döper båda till vädd helt enkelt laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Den nedre bilden -röda -liknar en grekvädd Knautica macedonica -är det inte en sådan då ?Scabiosa atropurpurea är anuell
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2007, 21:22) *
Den nedre bilden -röda -liknar en grekvädd Knautica macedonica -är det inte en sådan då ?Scabiosa atropurpurea är anuell

Jo men den är det ju, Grekvädd! Tack thanks.gif

Jag har ju inte sått någon sådan men himla fin tycker jag den är i alla fall yahoo.gif Det är sån´t här som är lite kul med frön som man fått från "vanliga människor".

/Anki
kerstin z5-6
En fantastisk vävarväxt" snygg till allt!till silverbladverk särskilt tycker jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon