Hej,
Har nu läst alla gammla trådar om sjuka tomter, och tror nästan att jag drabbats av pistillröta. Men över allt står det att den ska börja blomman satt, men det är här jag blir osäker.
Mina tomater blir brunfläckiga, men oftast är det på sidan som tomten sitter fast i plantan som missfärgningen börjar. På vissa har de bruna fläckarna blivit helt skrumpna. Nästan hälften av tomaterna på mina busktomater är drabbade, men endast enstaka på mina Sparta F1, och inga är drabbade på päron- och körsbärstomaterna.
Vad tror ni? Är det pistillröta?
Åsa, mälardalen zon 2
23-08-2007, 07:44
Om det är vid skaftet låter det inte som pistillröta, vid pistillröta är det änden på frukten som ruttnar. Får man liknande ruttna fläckar fast på andra ställen på frukten kan det vara potatisbladmögel men då borde du ju även se på bladverket att de är sjuka.
Jag hade varit borta en vecka och vattningen blev väl inte så bra som det var tänkt, så en del blad vissnade men de klippte jag bort, men annars är det inga fel på bladen. Och det är som sagt en sort som är väldigt ycket mer drabbad än de andra.
Har varit ute och kollat noga på bladen nu, och topparna på de drabbade plantorna är helt vissna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.