Full version: Marktäckande rosor
Tosan
Skulle vilja ha några marktäckande rosor som kan skydda några klenisar lite, men det verkar vara få som är riktigt härdiga.
De jag tittat på är i första hand Morden Armorette och Morden Cardinette, sen har jag sneglat lite på Swany, Sommer 2000 och The Fairy.
Några erfarenheter om växtsätt (är de låga och utbredda?) och vad de tål?
kerstin z5-6
Morden Armorette och Morden Cardinette,är de klenaste av alla Morden rosorn -de går inte ens bra i z5- glöm dem ..

Swany, Sommer 2000 och The Fairy -inga av dessa är marktäckande hos mej snarae anueller-ettåriga ....
En robust marktäckande ros som inte är för växtvillig -hit med den .. coolgleam.gif

Ros rugosa paulii är förvisso marktäckande... .men alltför kraftigväxande

och hur menar du -på vilket sätt skulle de skydda klena rosor ? Granris på marken är effektivast i så fall ..
Tosan
Åh vad synd... Tänkte mest att de skulle va lite extra skyddade om de var omringade av lite tuffare rosor, högre bakom och mindre framför. men är de där sk marktäckarna minst lika klena så är det ju sak samma...

Vi får avla fram en bra marktäckare åxå du å jag flirting.gif
Kajsa
Swany och The Fairy är breda och marktäckande här i zon 3 - 4 och blir ca 80 cm höga och över 1.20 breda.
Tosan
80 cm är lite väl högt, iofs skulle de väl bli lite mindre hos mig. Jag har allt mellan z5-7 i trädgårn så det kan va lite knepigt att hitta rätt.
Nåväl, kanske provar jag nån, kanske inte. Har ju ett tag till på mig att bestämma mig.
kerstin z5-6
Det finns ju coverrosorna -Kajsa har några -mina gick ut i vinter ev prövar jag igen -men z5 får du sätta dem i om du har det läget i trädgården
Tosan
Ja det är ju det, jag är jätteosäker på läget just där... Det är ganska skyddat i sig mot väder och vind, men jag är rädd att det blir lite lite snö...
Men det är ju inte vår än, jag hinner fundera både en och 14 ggr innan det är dags tongue.gif Och som sagt, man kan testa nån och se vad som händer.
Ewa L
CITAT (Kajsa @ 23-08-2007, 07:45) *
Swany och The Fairy är breda och marktäckande här i zon 3 - 4 och blir ca 80 cm höga och över 1.20 breda.

Varken Swany eller Fairy blir så höga hos mig i zon 2,5. Swany viker jag ner så att den rotar sig igen och Fairy klipper jag hårt.

OT: De är egentligen de enda rosorna som varit WOW i sommar när alla andra — "finare" — har regnat bort.
Tosan
Ja det var ju en tanke, man behöver ju inte låta dem bli hur stora som helst g.gif
Det lutar nog åt att jag provar en eller ett par, mot bättre vetande giggle.gif
Tack för era tips och ideer!
Erika i Sandviken
Swany är ju som ett ogräs.Klippte ner den bra hårt för några veckor sedan och flyttade den till en annan plats,tror ni inte den redan sätter nya grenar och börjar vräka ut sig igen...

En underbar marktäckare är däremot Red Fairy
kerstin z5-6
Ja men går de i z7 ?
Tosan
HAr för mig att båda tål Z5... Det kan funka, om det blir tillräckligt med snö över. Tror att jag kommer att få sopa snö från grannens gård giggle.gif
zissi
Jag bor ju i zon 3 och här är The Fairy helt otroligt tacksamma o underbara. De är 20-25 år gamla o blommar från juli-okt. oavbrutet. Det är nästan trädgårdens tacksammaste växt här. Höjd 40-60 cm lite beroende på hur mkt jag klipper ner dem på våren. Bredden är ca 40-60 cm. Vissa grenar växer sig ganska långa men de lägger sig ner när det blir stora blomklasar på dem. Ibland stöttar jag upp vissa grenar och då blir rosen riktigt hög, upp mot 1 m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon