Söttok06
23-08-2007, 09:44
Jag har fullt med myror på odlingslotten och de bygger bon under stenar och träplankor. Om jag nu väljer att stensätta en uteplats kommer det vara ett gigantiskt myrbo under då? Antar att det är dumt att lägga marksten som gångar, ska man ha grus i stället? Och kanske bara ha kanstenar intill planteringarna. Vad ska man lägga under dessa kantstenar för att myrorna inte ska slå sig till ro där?
Krolliljan
23-08-2007, 14:45
Stenmjöl har folk sagt till mig, och så gjorde vi. Än så länge har vi inga myror.
Myrorna är jordmyror. De trivs lika bra i stenmjöl som jord!!! Däremot ska man använda stenmjöl om man inte vill att stensättningen ska dränera. T.ex. om man vill att marken ska sätta sig och sjunka varje vinter och ställa stenplattorna på kant. Detta är nämligen exakt vad som händer om man får tjäle i marken. Stenmjölet binder vattnet så tjälen får fäste där.
Tillbaka till frågan om myrorna. Vissa jordar får mer myror än andra. Att de sedan väljer att bygga under plattor och brädor, är för att där kommer ingen gräsklippare och stör boet titt som tätt.
Jordmyrorna lever för övrigt på bakterier som finns i jorden. Enda receptet som jag känner till som bot, heter myrr.
Lonicera
24-08-2007, 16:24
ja, inte hjälper stenmjöl i varjefall. Jag har satt kullersten i stenmjöl och myrorna knatar över obehindrat.
Krolliljan
24-08-2007, 16:44
Som jag fattar det gör stenmjölet , rätt så tjockt lager,så att det binder fukt och det gillar inte myror. I vart fall funkar det här hos oss.
Lonicera
24-08-2007, 17:11
Jag har ett tjocklek på ca 25 cm, men inte stoppar det mina myror. De kanske har stövlarna på för att inte bli blöt om fötterna
Är det jordmyror, så är fukt en av villkoren för deras överlevnad! Stenmjölet är bättre som jordförbättrare än att sätta sten i. Oavsett vad försäljarna säger. De lever ju på att sälja denna biprodikten dyrt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.