Jag har satt en ros "New Dawn" för tre år sedan. Läget är soligt så gått som hela dagen (skugga sen eftermiddag). Den växer fint och bladverket är grönt och friskt!---- men inga blommor!?
Jag planterade i rosjord, och jag har gödslat med benmjöl i våras. Jag gödslade även med lite Substral runt midsommar....
Någon som vet vad som är fel?
tack för alla tips på förhand
kerstin z5-6
11-07-2003, 09:14
En del rosor tar tid på sig innan de sätter igång .benmjöl är lite för mesigt till rosgödsel på våren -ta pelleterad eller vanlig hönsgödsel nästa vår
Kogödsel går också bra men det är mer fjong i hönsgödseln när de är hungriga o ska sätta knopp på våren
Hannele
11-07-2003, 10:23
Ibland kan för mycket gödsel bara gynna bladväxten och ge långa rangliga plantor.
Inget kväve nu efter midsommar, annars hinner inte rosorna gå i vintervila,
med förfrysningsskador som följd.
Ingrid på Västkusten
11-07-2003, 10:45
New Dawn blommar också sent på säsongen, hos mig har den itne startat ännu- är nog senast av alla. Hästdynga elelr Kodynga på våren är mitt tips :-))
Hälsar ingrid
Vaa!?

Hos mig har New Dawn blommat ett bra tag. Börjar samtidigt med Rosa helenae 'Hybrida' som har varit helt fantastisk! Nu "snöar" det hos mig när de vita rosbladen dalar i backen...
New dawn är vanligen både den första och den sita av mina rosor...
Ingrid på Västkusten
11-07-2003, 21:09
Jag har min på egna rötter - det är nog därför :-)))
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.