Jaha. Så inleds Fas 2 i mitt pånyttfödda trädgårdsintresse. Förr om åren blev det höst och sen vinter. Trädgårdsmöblerna togs in. Tja, det var väl ungefär det som hände i trädgården. Jo, första åren klippte vi ner pionerna men det gör vi inte numera.
Och så nu. Nu har jag ju planterat en del nya perenner och vad gör jag med dom inför vintervilan? Är det några som skall klippas ner överhuvudtaget? Min gamla trädgårdsbok ger mig inga direkta råd (Det Bästas "Vackrare trädgård" från 80-talet)
Lammöron, tex. Dom har ju brett ut sig som bara den men jag vill ha lite tidiga lökväxter där innan dom ulliga bladen växt till sig på nytt.
Ulleternellerna skall väl stå kvar över vintern antar jag.
Tremastarblommorna?
Blågullet?
Bergsvallmon (har klippt av dom vissna stänglarna redan)?
Riddarsporrarna är uppätna – inga problem med vinterförvaring
Delphix Blue. Nån typ av riddarsporre tror jag, blev ca 40 cm hög. Dom var inte så goda tyckte sniglarna så dom fick vara kvar och har nu slutat blomma.
Stäppsalvia?
Kantnepeta?
Clematis?
Förgätmigej? Är den perenn förresten?
Tagetes? Den kanske är annuell men tas dom bort nu i höst eller till våren?
Rosor och pioner har jag kläm på. Likaså lavendeln. Praktlysingarna skall jämnas med marken, helst under marknivå. Pelargonerna skall jag testa att ställa i uteförrådet.
Oj. Vad var det jag gav mig in på i våras egentligen.
[font="Times New Roman"][/font]
Edit: Så konstig radbrytning det blev när man kopierade in från Word.
Krolliljan
23-08-2007, 14:15
Den jag ser som inte ska klippas ner förrän till våren är kantnepetan. Sen kan man nog klippa eller inte på hösten som man vill.
Varför klipper man inte ner kantnepetan? Sköts den på samma sätt som lavendeln?
Krolliljan
24-08-2007, 14:26
CITAT (Bee @ 24-08-2007, 12:55)

Varför klipper man inte ner kantnepetan? Sköts den på samma sätt som lavendeln?
Kantnepetan, är nog som prydnadsgräsen. De avklippta stjälkarna blir som rör där vattnet leds ner. Kantnepetan är känslig för att stå för vått. Då går den ur. Men på våren klipper jag ner den precis när det börjar komma nya skott från jorden.
Jag klipper inte ner några perenner alls på hösten. Jag låter allt stå kvar så att det ger lite extra skydd mot vinterkölden. Det är så härligt att stå och rensa i perennrabatterna på våren och se då allt börjar växa igen.
Då skall jag gå varsamt fram bland pioner o nepetor i morgon. Det har lovats sol så det blir nog en fin dag i trädgården.
Madeleine1
25-08-2007, 12:25
Jag klipper inte ner någonting till hösten. Finns ingen anledning. De torra bladen är skydd för växten under vintern och maskarna hinner dra ner en del i jorden, som jordförbättring. Möjligen klipper jag av blomställningarna om det är något som jag inte vill ska fröa av sig för mycket (man lär sig med tiden) eller om det ser jätteskräpigt ut.
Däremot har jag klippt en del i perennerna i slutet av första blomningen (under sommaren). Då är det är flera perenner som bjuder på en ny blomning innan sommaren är slut. T.ex kantnepeta, mjölkklocka, jätteprästkrage, stäppsalvia, regnbågslupin. Alla utom stäppsalvian klipper jag ner till backen. Den tar jag av blomstänglarna och spar lite blad nedtill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.