*Ulrica*
Har du någon liten rabatt, en äng, en kolonilott, en balkong, ett projekt eller en samling pallkragar som du kan tänka dej att visa för någon nyfiken trädgårdsentusiast eller nybörjare?

Du själv kanske inte tycker att det är mycket att skryta med men du har säkert någon kunskap eller erfarenhet som någon skulle bli väldigt glad för. På köpet kanske tillockmed du kan få tips av de som besöker din lilla täppa.

För att vara med i denna listan gäller att du inte tar inträde av dina besökare. Du får gäna sälja plantor eller fika däremot!

Detta bör du ha med i ditt inlägg:

1. Var trädgården ligger - landskap och kanske närmaste stad.
2. När du kan tänka dej att ta emot besök - tisdagar mellan 18 och 20, på sommaren eller efter överenskommelse?
3. Vad man kan se hos dej - en balkong, kolonilott, pallkragar, perennrabatt, sommarblommor, trädkoja, förkultiveringsanläggning, växthus, damm, köksträdgård, äng eller något annat som kanske bara är påbörjat....
4. Hur man kommer i kontakt med dej - tex. genom PM här i forumet (skriv inte ut telefonnummer el. adress el. liknande)

OBS! Använd inte denna tråden till att diskutera eller kommentera tråden, utan endast till att välkomna andra till din trädgård!
*Ulrica*

1. Min trädgård ligger i Västra Götaland, i norra Ale. Precis i kanten på mörka Risveden...
2. Du kan besöka min trädgård efter överenskommelse.
3. Hos mej kan man se 100 ha skog, massor av vilda växter, träd och buskar, mördarsniglar och en del påbörjade projekt...
4. Kontakta mej genom PM här på forumet.

Ja, det är inte mycket att se men behöver du lite mossa, en ekplanta eller vill komma med tips till en enorm blivande trädgård så är du välkommen! Jag är främst intresserad av perenner som ser ut att kunna höra hemma i den svenska naturen. Jag planerar en förkultiveringsanläggning och jag drar upp perenner.

Margith
1. Min trädgård finns i Boden.
2. Du är välkommen att besöka mig när du vill, efter överenskommelse. Vill du se nåt annat än snö är juli-augusti ett bra förslag. Under vintern visar jag gärna pelargonerna som jag försöker att övervintra.
3. Under barmarkstid kan man se norrländsk skog hos mig, dvs björk, gran och tall, med inslag av rönnsly och sälg. Marktäckare är lingon- och blåbärsris. I det försöker jag att få till lite rabatter. Övre delen av tomten är början av ett högt berg, nedre delen är en sjö, fallhöjden är hiskelig och absolut ingenting för den som har det minsta ont i knäna, dessutom går det en allmän, asfalterad väg tvärs över.
4. Mig når du enklast via PM.

Mina intressen ligger främst i perenn-sådder och pelargoner.

Har du lust att prata blommor i största allmänhet, är du mer än välkommen wub.gif
Evin
1. I Skåne, Lomma, finns min trädgård
2. Efter överenskommelse, från maj och framåt är väl trevligast.
3. En nybyggd, "vanlig" villaträdgård som börjar ta form, men är långt i från färdig, men man börjar kunna skönja strukturerna.
Massor av småväxta perenner eftersom de precis har blivit nergrävda.
4. PMA mig så bestämmer vi tid.

Största intressena är perenner, färg och färgkombinationer.
Ingenting att sälja, men delar gärna med mig av mina snigelinvaderade växter.

Tosan
1. I Lycksele, Lappland, Västerbottens län
2. Efter överenskommelse, men före midsommar finns inget att se förutom snö
3. Finns inte mycket att se egentligen, men huset byggdes -32, gubben tog bort allt som växte när han köpte huset och sedan 5 år tillbaks har jag grävt upp trädgårn och planterat. Ingenting är på långa vägar färdigt, mest massa påbörjade projekt och ett litet växthus
4. Jag nås enklast via PM
Lars-Olof Arvids
1. Min "trädgård" ligger i Bohuslän, i skogen mellan Stenungsund och Ljungskile.
2. Jag kan ta emot besök efter överenskommelse, när jag är hemma.
3. Jag har en liten vild naturtomt, med bl a en äng som är full av prästkragar, blåklockor, rödklöver, kråkvicker, johannesört, rölleka, väddklint och massor av andra ängsblommor. Ett riktigt kalas för fjärilar, humlor, blomflugor och många andra trevliga smådjur. Även i mina vildvuxna rabatter har jag "fjärilsblommor" som myntor, isop, stjärnflocka, rosenmalva mm. En liten damm för grodorna har jag också. Nu är ängen slagen och inte så mycket att se - våren och sommaren är bästa besökstid. Men den som vill prata växter och natur är alltid välkommen. Ofta har jag lite plantor att sälja för en billig peng.
4. Du når mig enklast via PM.

Olle
Anki V
1.Högakusten/Ångermanland, zon 5
2.Om ni vill besöka mig så är jag säkrast där under helger och på min semester.
3.Trädgård är väl synd att kalla det….. men ett allvarligt försök att förvandla skog till odlingsyta för ”prydnadsväxter”.
Vad som finns att se är en liten sommarstuga med elektricitet som fångas från solen, lite olika, både smarta och mindre smarta lösningar för att få en viss bekvämlighet utan "fast el" och varmt vatten. Det finns lite rosor, några ”taskigt hackade sill-salladsrabatter”, en artrik (o)gräsmatta och en hel del sten och grus. Det finns nästan alltid något/några nyss påbörjade projekt.
4.Enda sättet att nå mig är via PM här på Odla.nu

Mitt stora intresse är perennsådder och en stor del av växterna i min odlingsyta är perenner på första året……. så de blommar inte ens.

Jag har en hel del kvar att göra så jag pratar gärna växter och diskuterar olika lösningar för att ”få till det”. Nå´n växtförsäljning har jag inte….men jag ger gärna bort av mitt överskott och tar med glädje emot om andra vill dela med sig av sitt överskott.

/Anki
Gillan
Här finns inte så hemskt mycket att se, mer än en trädgård som fortfarande, efter nio år, befinner sig i uppbyggnadsstadiet. Jag älskar den och har en massa projekt på gång, men tar mer än gärna emot tips och ideér som kan hjälpa till med dess utveckling.

Vad vi saknar och skulle behöva tips på, är hur vi ska få till lite mer lummighet och rumskänsla utan att för den skull ta bort minsta lilla solstråle.

Bor.......Värmland,Fagerås, zon 3-4 ( till och med 5 ibland känns det som).

Här finns:

- En del rabatter med diverse perenner och sommarblommor. Clematis finns det elva olika sorter av. Änglatrumpeter är också en stor passion. Men mycket är som sagt fortfarande på gång.

-Växthus på 15 m² med odlingsbäddar. Där odlas i huvudsak sånt som är ätbart.

-Damm i olika sektioner med vattenfall. Där finns växter och för tillfället guldfisk och Id. Den är ca 11-12 m lång totalt. Som djupast är den ca 120 cm. Som bredast ca 3m. Här finns det mycket kvar att göra.

- För den som känner för att ta ett dopp finns det även en pool.

Bästa tid: Högsommar

Ni är hjärtligt välkomna om ni har vägarna förbi och har meddelat mig/oss i förväg. Betalt tar jag inte och skulle nog aldrig komma på tanken ens. Har jag plantor till övers blir jag enbart lycklig om det finns nån vänlig själ som vill ta hand om dem tummenupp.gif .

Kommer gör ni på egen risk, vi har ett "lodjur" boende här rolleyes.gif . Kontaktar mig/oss gör ni via PM.

Välkomna biggrin.gif !
pleximaster
Detta bör du ha med i ditt inlägg:

1. Var ligger trädgården - I gammal bymiljö i västra Lund, Värpinge by. Skåne
2. När du kan tänka dej att ta emot besök - efter överenskommelse, roligast är väl på sommaren, fixar oftast i trädgården på helger.
3. Vad man kan se hos dej - Håller sakta men säkert på att försöka återskapa en gammeldags trädgård av något som varit helt igenväxt. 1600 kvm tomt med 7 meter höjdskillnad, tomten är en fortsättning av rinnebäcksravinen (naturresarvatet), Gillar att försöka skapa sammanhang mellan trädgården och de gamla husen med olika rumsindelningar. Förutom perenner och gammeldags rosor finns ett gammalt lusthus som jag renoverar och en nyanlagd kryddträdgård med korsgångar och buxbom. Ni kan ju titta lite i mina album.
4. Hur man kommer i kontakt med mej -PM i forumet

mvh plexi
lilla mamma
1. Nybble-söder om kristinehamn
2. När jag är hemma
3 stora och små perenner, pelargoner. hibiscusaroch ständigt kaffekoppen påfylld
4 pm el mail
Eva 33c

VAR: Dalarna, 13 km utanför Falun, i byn Kniva bor jag med familj och trädgård.

NÄR: Jag tar emot besök när jag är hemma, vilket jag är den största delen av odlingsåret. smile.gif

VAD: Min trädgård är en 2500 kvm stor "villatomt" som jag experimenterar på sedan ett antal år tillbaka med mer eller mindre lyckat resultat. Trädgården balanserar vanskligt på gränsen mellan odlat och kaos... Vissa bitar är tiktigt snygga, tycker i allafall jag.
Jag är mycket förtjust i perenn-sådder och har nog ganska mycket olika arter i rabatterna. Perennerna är kanske det jag tycker är mest spännande och intressant. Men jag har också växthus och köksland mm.

KONTAKT: PMa eller maila mig innan du kommer förbi!

VÄLKOMMEN!
Ewa L
Var: Mellan Tranås och Mjölby
När: Egentligen när som helst under säsong.
Vad: C:a 1000 m2 villatomt. Företrädesvis vackra buskage, men även riktigt stora rabatter på bekostnad av gräsmattor. ~300 perenner. Någon går säkert att dela när du kommer.
Hur: Genom PM. Säg till om du är pälsdjursallergiker eller hundrädd!

Välkommen!

Sailor Pluto
OBS! P.g.a arbete är det väldigt tveksamt om jag kan ta emot besökare denna sommar (2008 alltså). Man får gärna höra efter om man vill, men det är alltså inte säkert att det är möjligt duh.gif .

1) Trädgården ligger i Västmanland. Mer detaljer kan du få via pm smile.gif .

2) Gärna under vår/sommar/sensommar efter överenskommelse. På vintern finns det inte något att titta på direkt (än så länge). Vill man komma på vintern ändå så är det bäst att ladda upp med trädgårdsprat (och kanske matprat och husdjursprat också).
I år kan det bli pressat med tid av olika anledningar, men om någon vill kika förbi ska jag nog kunna trycka in er smile.gif .

3) Man kan se en rätt så stökig trädgård med 1 miljon olika ogräs, samt en del påbörjade projekt (grönsaksland, halvfärdiga rabatter, en altan där det 2008 kommer att växa en massa fina saker smile.gif ). Det finns egentligen inte så mycket än, men det kommer!
Nästan säkert kommer det att finnas sommarblommor, tomatplantor, paprikaplantor mm att köpa för en billig peng (tänk 3 för 15).
En del krukväxter finns också att titta på om man vill.

4) Det är smidigast att pm:a mej här på forumet.

Övrigt: Eftersom jag är en aning folkskygg och tystlåten, utan att vara otrevlig, så får ni gärna ta med ett glatt humör och ett rejält munväder biggrin.gif . Jag säger inte nej till tips och ideèr heller!
Det kommer förmodligen finnas kakor eller bullar och kaffe att proppa i sej om man är sugen (för allergiker kan det vara bra att meddela innan). Utan extra kostnad tummenupp.gif . Rökare hänvisas till altanen och min häftiga döskalle-askkopp flirting.gif .
Vi har katter (som ni nog inte hinner se röken av) och sällskapliga hundar som hårar och vill vara med hela tiden.
stennie
Var: I Trelleborg
När: Är nästan alltid hemma Kvällar och helger.
Vad: Villaträdgård under uppbyggnad (Tar gärna emot tips och råd)
Hur: Kontakta mig genom PM eller mail

Välkommna!
Marit O
1. Var trädgården ligger - Skåne, öster om Trelleborg, nära sydkusten
2. När du kan tänka dej att ta emot besök - efter överenskommelse, helger.
3. Vad man kan se hos dej - En inarbetad men lite slappt skött köksträdgård i flera delar där vi bor nu samt kryddväxter. M;en också mitt nya projekt - håller på att anlägga en skånsk have vid en skånegård, med korsgång och solrundel. fokus kommer att ligga å nyttoväxter och blomster som hör hemma i en skånsk have.
4. Hur man kommer i kontakt med dej -PM:a!

Här är en bild från i våras:

solrundel-fr-vä-070409.jpg Pioner: Laura Dessert, White wings, Sarah Bernardt och - tror jag - Festiva Maxima.<br />

renate
Var: I Hyltebruk, Halland på gränsen till Småland 5mil nord/öst från Halmstad.

När: Efter överenskommelse vår, sommar, sensommar.Är hemma för det mesta.

Vad: Villaträdgård ca 850km Rosor,perenner, pioner, buskar och träd,en del frösått, ett litet stenparti.
Nytt projekt: ett torvparti med småväxta Rhododendron/azaleor och lite annat ska anläggas våren 2008.

Hur: Skickar PM
monika ew

Min trädgård ligger nordväst om Uppsala, Zon 4.

Kan besökas vår, sommar och höst, (vintern går jag i ide) allt efter överenskommelse.

Här finns rabatter bland sten- och grusgångar, dammar i olika storlekar, kallväxthus, perenner uppblandat med fröodlade sommarblommor och massor av påbörjade projekt. En del rosor, clematis, rhododendron och pioner (som är mina favoriter), allt sporadiskt blandat med gräs och evigt kämpande mot ogräs.

"Trädgården" En mindre bondgård från tidigt 1900-tal ligger mitt i djupa skogen, jag är en flitig trädgårdsamatör sedan ca 5 år tillbaka, och har ständigt olika projekt på gång bla. plattläggning, pergolar, rabatter, stenanläggningar osv.

Jag skulle vara tacksam för nya förslag, ideer och blommor, blommor, blommor.

Ev. kan jag både sälja, byta och dela med mig av det jag har för tillfället i plant- sylt- och saftväg.
Kaffet står alltid varmt.

Kontaktas via PM i detta forum.

Mvh

Monika sweatingbullets.gif
embees
1. Var trädgården ligger - I Sjöbo, Skåne - 2,5 mil norr om Ystad och ca 3,7 mil öster om Lund.

2. När jag kan tänka mej att ta emot besök - När som egentligen -efter kontakt. Är så gott som alltid hemma. Men det är naturligtvis grannast under växtsäsongen.

3. Vad man kan se hos mej - En vanlig villaträdgård från 70-talet. Men vi har bara bott här i fem år. Många projekt är på planeringsstadiet men vi har hunnit förverkliga växthuset, bäcken, dammen och grusträdgården. Vi har en ljuvlig altan som påminner om altaner i den amerikanska södern.
Drar upp många plantor inomhus och har jag några plantor kvar så delar jag gärna med mig till självkostnadspris.

4. Hur man kommer i kontakt med mej - tex. genom PM här i forumet

PICT0814.jpg

Ev fika kan anordnas till självkostnadspris. Eller varför inte ta med fikat så bjuder jag på kaffe/te.
Ciczi
Tja är det nån som vill se min lilla trädgård så välkomna

Var: Centrala Trelleborg
När: Sommarhalvåret är trevligast
Vad: Ett försök att förvandla en trist bakgård till lite grönt och skönt. Fast egentligen är det nog inte så mycket att se.
Hur: efter överenskommelse via PM

mvh Ciczi
Jan Lindgren
Hej!
Alla är välkomna att besöka mig.
Jag bor utanför Osby i Norra Skåne.
Ring eller skicka ett pm så att jag är inne. Det kan vara svårt att hitta mitt telefonnummer då jag tycks ha försvunnit från Eniro.
"Trädgården" är kaotisk med Rhododendron och andra surjordsväxter. Jag har över 300 olika hostor. Det finns några dammar varav en är badbar. (Vi är inte mycket för att använda badkläder så det är därför bra att veta när du kommer så att du inte blir generad.)
Växterna är delvis utspridda över en stor yta. Just nu håller jag på och gör en ny trädgård en bra bit från huset. Den beräknas vara klar om ca 100 år. Det brukar finnas lite rotade rhododendronsticklingar och Hostor till salu. Vi har också en massa husdjur som barnen kan hälsa på.
MVH
Jan Lindgren
anima
Varmt välkommen efter överenskommelse av tidpunkt!
http://tradgardstitt.blogspot.com/
Vilken god idé att göra en lista för oss alla.
mariann jansson
Hej!
Har en villaträdgård på ca 1500 kvm, strax söder om Sundsvall.
Alla är välkomna efter överenskommelse eller när vi är hemma.
Har försökt att ordna rabatterna i färger, en del upphöjda. Det finns en blå, orange, lila och gul rabatt mot vägen. Sen finns en av varje med dominans av vinröd, röd, grå, vit och rosa, även blandad rabatt med dominans av blått och gult. Mest perenner, en del rosor, gräs av skilda slag och en del clematis (skulle kunna må bättre), julrosor är nyplanterade en hel del ifjol. Iår finns planer på en skuggrabatt med en del ormbunkar.
Fika kan ordnas vid förfrägan. Överskottsplanter till salu.
Varmt välkommen till oss!!
fruberglund
Här är våran lista:

1. Vi odlar på landsbygden i Småland, mellan Jönköping och Gränna, ett stenkast från E4:an.
2. Besök efter överenskommelse.
3.Vi har en trädgård på ca 3500 kvm, både uppväxt och under utveckling. Ungefär 1/3 av tomten är ängsmark/hage som vi nyss köpt till och som är under uppbyggnad genom anläggning av nya trädgårdsrum, rabatter m.m.
4. PM:a eller maila mig om ni har vägarna förbi.

I sommar kommer det nog vara rätt stökigt på vår tomt eftersom vi ska bygga till vårt garage och sätta upp mer järsgård för att rama in den nya tomtmarken men våra dörrar står öppna ändå. Något projekt har man ju alltid på gång eller hur tummenupp.gif

Välkomna!
Finn Klematis
Hej!

Klematis ca 150 st. Lidköping.
Övriga uppgifter se hemsida.
finn.eldh.net

Välkomna.
Finn
Ylva i Dalarna
1. Min trädgård finns i Malung i Dalarna.

2. Man kan komma juni, juli, augusti när vi är hemma. Mejla eller ring innan för säkerhets skull.

3. Ganska nyanlagd trädgård med olika "rum" med färgteman. Mest perenner, köksträdgård, växthus med pelargonutställning, woodlandsområde under uppbyggnad, damm, liten bäckravin, kryddavdelning, "rosengård" m.m.
Vi har också B&B, islandshästar, turridning, getter och en liten loppisbod. Ev. kan fikakorg köpas.
Hemsida: http://www.vargheden.se/ylva (eller mer om hästar, B&B m.m : http://vargheden.se)

Varmt välkomna alla till en liten oas i zon 6-7!!
catlady
Var: I Skåne, mellan Sturup och Anderslöv. Det slättland möter skog.
När: Högsommar, juli-augusti.
Vad: 80 kvm växthus som är gammalt och slitet men har charm. Jag odlar mest ätbart i år, bladgrönsaker, minimajs, bönor, tomater, paprika, gurkor, meloner, pumpor etc. etc. Allt är helt ekologiskt och beroende på hur skörden blir kommer det finnas bär, sylt och grönsaker till försäljning.
Växthuset ligger mitt i 8000 kvm ofärdig vildvuxen tomt. Ett par perenn- och rosrabatter, bärbuskar och en mysig uteplats är vad som är färdigt än så länge...
Hur: PM:a mig inte för lång tid i förväg, max 3 veckor. Jag bjuder på kaffe och hembakat, ni får gärna ta med någon trevlig stickling eller frön från er trädgård!

Lite längre fram i sommar kommer jag börja lägga in bilder på utvecklingen i växthuset på min nya blogg. Länk här under!
Fera
Hej, är det någon som vill hälsa på så är ni välkomna!

Vi har vår trädgård mellan Karlstad och Kristinehamn. Zon 3

Vad har vi?

Ganska nyplanterade frukt- och pryndnadsträd.
Bär och- prynadsbuskar.
Grönsaker friland och några små växthus.
Blommor
Mindre sparrisodling under uppväxt.
Och gräsmatta

Det inte alltid välklipta gräsmattor eller ogräsfritt!
Ni får ta det som det är!

Ni når oss genom PM. Är inte inne på nätet varje dag, så kontakta oss någon dag i förväg!
Ps. vi har en liten sandlåda också.

ingrid fuxwall
Alla är välkomna hem till min vildvuxna trädgård - behöver hjälp med att gräva upp allt som förökar sig.

Finns i Västra götaland - Ljungskile
Fera
Hej

NU är det sommar!!!!!!!!!!Skönt !!!!!!!!!! kul och bra!!!!!!!!!

En liten fråga: Är det någon som har besökt någon av dessa trädgårdar än??

Jag skall snart ner åt Linköping, så jag skall gå igenom listan före resan och se om det finns någon "på vägen".

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon