Full version: vita kungsljus
annagranq
Mina vita kungsljus, tror dom kallas franska, ligger ner över hela rabatten, dvs bladverket och stjälkarna, men blommorna strävar uppåt. Eftersom jag var borta när de började blomma så hann jag inte stötta upp dom, nu har jag gjort det men det ser ännu roligare ut eftersom blommorna pekar bakåt, men jag ville rädda andra växter därunder. Såg i några album att likadana ljus stod så raka och stolta utan stöd, bla i kerstins album, vad är hemligheten...........undrar
anna
kerstin z5-6
är de år ett ? Då har de lite klent växtsätt-annars har de för fett för gott och för mkt vatten -de ska ha torrt elände o konkurrens:)
alternativt -det är inte V nigum album eller V chaxii album utan V phoenicum -som lägger sig lätt --finns vita sådana med
annagranq
ja för fett kanske men ganska torrt, ska kanske flytta dom till magrare rabatt, det är år två, och som jag minns det är det franskt, vita blommor med rödrosa mitt, ser likt ut både på chaxii album och negrum alba är det lättare kanske att urskilja på bladen än blommorna?
anna
kerstin z5-6

Chaxii album har något mindre blommor än V nigrum album -annars är de mkt lika
Regnsommaren fa juli kan ha ställt till det -låt de vara ett år till
annagranq
nu har jag särskådat det är det franska, exakt som ditt, hur funkar det när det är två-årigt, kommer det bara blad på den som blommat iår eller dör den helt. tror på regnet då
anna
kerstin z5-6
Ingen av dem är bienn -är ett kungsljus det , dör moderblomman helt efter de att den bildat frö
Även dessa håller sig kvar med egen frösådd-utan min hjälp - för evigt smile.gif frö från verbascum gror efter att ha varit lagrade i 100 år -torrt-det är testat smile.gif
annagranq
så dom är inte bienna då, dom franska kungsljusen
anna
kerstin z5-6
De franska kungsljusen är perenna -jag har haft mina i sju år -de har gjort ättlingar däremot i varenda grusgång ..
Limeblossom
Konstigt...mitt står i en rabatt och borde yngla av sig, flera som frågat efter småplantor och jag har inte fått en enda! Jag får prova att så dom i kruka istället smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon