Margith
Den här växten har dykt upp i en rabatt frösådd med olika ringblommor. Ägaren till rabatten misstänker ogräs, men jag tycker att den växer så lokalt bland ringblommorna att jag tror att den är frösådd (och ägaren glömt att hon sått fröerna)

Nu visade det sig att bilderna blev jättedåliga, men tyvärr är rabatten så långt bort att jag inte har möjlighet att åka tillbaka med min egen kamera.
Hoppas att nån vågar sig på en gissning iaf shy.gif

[attachment=6681:070822_027_A.jpg]

De lägre blommorna är ringblommorna som inte riktigt slagit ut ännu.

[attachment=6683:070822_026A.jpg]

Det här var ett försök till närbild av blommorna -cry-.gif

Nån som känner igen det här? Höjden ligger omkring 70 cm. De finns i z 7 (om det nu har någon betydelse).

Eva 33c
Jag gör ett gissningsförsök, pilört persicaria lapathifolia
En ettårig ört i så fall.
(Om du gör en bildsökning på google på "persicaria lapathifolia" så finns det många bilder.)
Tesa
..ett sabla ogräs..
Margith
Tusen tack, visst är det pilört!
Jag ska fråga ägaren om de gödslat eller jordförbättrat med något skumt, innan de sådde Ringblommorna.
Margith
Det slår mig nu att om det är "ett sabla ogräs" är det svårt att få bort?
Räcker det om jag säger till rabattägaren att rycka upp dem med rötterna innan de blommat över, eller är det bortforsling av all jord ner till 60 cm djup som gäller för att bli av med dem?
Tesa
Nää...bara jag som är lite trött på den för jag har den intill grönsakslandet och den fröar av sig ganska bra..men den är inte nåt rotogräs..Det var inte meningen att skrämmas.. innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon