Full version: Cement löv?
_weronica_
Hej

Jag undrar hur man gör såkallade cementlöv??? har sett jätte många men har inte en aning om hur man gör.

Tack på förhand

Mvh

weronica flirting.gif
Tesa
Enkelt beskrivet så gör man en liten hög av jord eller sand..lägger på ett blad och slabbar cement ovanpå...låt brinna och KLART!! Så gjorde jag iallafall..på typ 5 minuter när gubben gjöt platta..bara för att testa..Jag hade problem att få bort bladet från cementen sen men det har jag förstått att det är hur man än gör..
kerstin z5-6
Om man vill ha bladet ute året runt- armera det- lägg på en bit hönsnät mellan lagren cemet -gör det lite tjockare med, några cm -Rabarberblad blir fina -olja baksidan av bladet , med matolja eller lägg det när det är klart brinntid ca 2 dygn -med bladsidan upp i sol -ta högtrycktvätt o spola av bladresterna
Bakssidan av bladet ska alltså vara UPP när du kladdar på cementen -använd finbetong färdigt pulver som blandas med vatten -gjut några plattor i karamellburkar när du ändå kladdar på
Blomstertanten
Ju mer skålformad du vill ha den , ju högre sandhög i princip. Man får bygga upp som en kulle av sanden som naturligtvis måste vara våt för att det ska funka bra.

Man kan ha särskild frosttålig cement om man vill slippa armera. Så gjorde jag mitt rabarberbladsfågelbad (oj, lååångt ord blev de tongue.gif ) och det har hållit i flera år ute.
Ljusgröna fingrar
Jag provade att hälla i en burk färgpigment i betongen, rörde om och sen hällde jag i vatten.
Blev riktigt bra, det har inte solblekts men samtidigt så har den inte stått i gassande sol. Med åren kommer betongbladet (eller vilken typ av form du väljer) att bli lite roströdfärgad, det är järnet i luften som färgar den. Om du tänkt göra ett fågelbad så tänk på att inte göra den för djup, de små stackarna kan drunkna. Allra helst om du har det ståendes på marken så kan ju igelkottarna tycka att det är bra bekvämt att ha den som deras vattenkälla, de av några är dåliga på att simma.

Ha så kul, med risk att bli besatt laugh.gif
skogstroll
Låter kul, kan man använda andra typer av blad om man inte har nån rabarber? smile.gif
Blomstertanten
CITAT (skogstroll @ 29-08-2007, 12:14) *
Låter kul, kan man använda andra typer av blad om man inte har nån rabarber? smile.gif

Funkiablad blir jättesnyggt !
Jag har gjort några skålar av mindre funkiablad och de blev jätteläckra tummenupp.gif
En granne gjorde fågelbad med ormbunksblad som blev snyggt.
skogstroll
Ormbunke låter jättefint!!!
Blomstertanten
Bara man tänker på att ju kraftigare bladnerver ju mer mönster i betongen.
Så med ormbunksblad blir det inte så tydligt mönster , men det blir verkligen fint. Man bör nog ha väldigt finkornig betong till dom !
Anna!
Måste ju få visa mitt fina rabarberfat! Så stolt att jag kunde göra något så jättefint! tongue.gif [attachment=6971:rabarberblad_liten.JPG]
[attachment=6972:rabarber...or_liten.JPG]
Alba
Anna.....så snygg gjutning du gjort.....nästa år ska jag också prova.
skogstroll
jättefint! hur får man till kanterna på lövet sådär bra? smile.gif
Anna!
Tack! thanks.gif

Jag lade på en massa betong mitt på bladet först. Sen tryckte jag ut det i kanterna lite försiktigt så att det precis täckte alla "flikar", och såg till att ingenting hamnade utanför. Det var inte så värst pilligt faktiskt! Viktigt att göra en platt "botten" också så den står stadigt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon