Eva i Skåne
En av plommonträdets grenar är totalt död. Det har hänt sen förra säsongen, men det är riktigt död ved när jag klippt av några mindre grenar på den.
Det kommer ett par vattenskott, mitt i trädet, från den grenen. Dessa har blad och ser friska ut.
Ska jag såga av den döda grenen? Den sitter ca 1½meter upp på stammen och är grov som en överarm.
Trädet är ett Victoria, ca 35år gammalt.

Är det normalt att plommonträd dör lite i taget så jag riskerar att inte ha nåt träd kvar om något år?
KURT
Ett 35 årigt Victoria är verkligen i pensionsåldern, så det är inte så konstigt att det mår dåligt, det är hög tid att tänka på föryngring. Det brukar inte vara bra att ha kvar döda grenar, men är den tung så kanske du får ta bort den i bitar.
Cilla
En gren är inte död där det kommer ut vattenskott. Om du kan visa i bild så kan man säkert se var det är bäst at beskära.

Att beskära död ved är visserligen första prioritet när man beskär, men för den sakens skull inte det som är mest akut. Ett träd lever gott med en och annan död gren, det är värre med t ex Victorias helt levande grenar som har för mycket tyngande frukt - att låta trädet utveckla all frukt utan att gallra bort en del kan innebära att helt friska grenar knäcks.

Däda grenar uppstår naturligt i alla träd, men när döda grenar uppstår på onaturliga ställen tyder det på att något är fel. Beskärning avhjälper visserligen det estetiska problemet men inte orsaken till grendöden.
Eva i Skåne
Nu har jag fotat trädet.
Första bilden visar att allt i höger framkant är döda grenar. Allt detta kommer från den nedersta högra grenen.
[attachment=6820:Kopia_av_20.JPG]
Det är de övre grenarna jag varit och karvat och det är stendött. Den nyare ljusa grenen som pekar rakt upp har jag inte kollat, men den har åtminstone ingen grönska. Däremot nedanför (till vänster om) den pekar också två tunna skott rakt upp och dessa har blad i toppen.
[attachment=6821:Kopia_av_17.JPG]

Hoppad Cilla eller nån annan ger mig ett gott råd var jag ska kapa.
Cilla
Bra bilder, men det är ändå svårt att säga exakt var man ska beskära, man måste se runt om och lite mer. När jag själv är osäker på var död ved går över i levande sågar eller skär jag utifrån och in, dvs i mindre veden först. Där kollar jag hur veden ser ut, stannar om den är levande eller skär längre in om den är död eller alltför mycket i grenen är död.

Om du skär flera grenklykor utanför först så ser du säkert var det är bäst att snittet ska ligga. Har du en japansk grensåg är det ingen match att lägga tre eller fyra snitt innan du bestämmer var det sista ska ligga.

Att grenpartiet dött kan bero på att plommonträdet börjar få ålder och måste reducera sig, plommonträd blir inte så gamla (förutom några sorter som kan bli 100 år, allmänt gulplommon t ex). Det naturliga åldrandet kan också påskyndas av torka, det har varit torra sensomrar de senasrte åren. Eller så har grenpartiet någonstans där det börjar eller på stammen fått ett kräftsår eller gräsklipparskada.
Eva i Skåne
Tack för svaret Cilla!
Jag ska göra som du säger, ta en bit i taget och se var det börjar bli friskt.

OCH satsa på att sätta ett nytt plommonträd så det hinner växa till sig lite innan detta gamla dör helt.
Ewa L
35 år är ju faktiskt en beaktansvärd ålder på ett Victoria-träd. Min granne har ett som är planterar -66, dvs det fyller 41 år i år. Har gett rejäla skördar tidigare år, men i år tar åldern ut sin rätt. Dock mumsar jag på ett plommon från trädet i detta nu.

Själv planterade jag ett Victoria-träd -00 som just har börjat ge rejäla skördar. Utan plommon kan man inte leva. crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon