carita
Hej, barnens dagmamma har fått en invasion av mördarsniglar nu i sommar, finns det något man kan göra för att inte få dom till en? Eller är det bara en tidsfråga innan jag har dom knaprande hos mig?

Att sanera skorna när de kommer hem, tror jag inte att kommera att fungera i längden, barnen är 3 och 5 år det blir för mycket "jobb"...
*Ulrica*
Nä, sanera skorna är ju inte praktiskt möjligt. Kanske ha dagmammaskor och hemmaskor? Fast jag vet inte hur stor risk just skorna utgör.... tveksam om det spelar roll...

Jag skulle däremot inte ta hem jord, plantor etc. därifrån. Leksaker som legat ute länge skulle jag nog skölja av innan jag tog hem dem. Äggen är lätta att se, de är större än knappnålshuvuden, lite genomskinliga och sitter ihop i klumpar.

Sen skulle jag nog hålla utkik väldigt noga tidigt nästa vår och tidigt sätta in snigelgift ifall ni hittar en enda. De kommer fram redan när det blir över 5 grader och blir dubbelt så många varje gång man blinkar. Förra året var de på andra sidan landsvägen, 100 meter bort och i år har de kommit till vår tomt så de sprider sig väldigt fort alldeles på egen hand.
carita
Tack för ett utförligt svar (har läst dina inlägg innan och vet att du är "snigelexpert").

När jag läst dina inlägg så ser jag vad du har kämpat och testat mycket, får väl gå tillbaka till dina inlägg sen när jag får problem med dessa sniglar, och se vad du rekommenderar...

Bra att veta storleken på äggen, visste inte att dom var så "stora"...

Vi har en så stor tomt och bor ute på landet, jag vill verkligen inte ha hit dom (vem vill det?). Har informerat barnen (och sambon) om att om dom ser en snigel så är det att ta en spade och halshugga den...här tar vi inte reda på sorten innan (ser inte skillnaden på vanlig svensk skogssnigel och spansk, får väl skicka in för analys om de blir fler)...Hittills har vi halshuggit ett antal, här tar vi inga risker. I våran familj ser vi tyvärr skillnad på djur och djur, fästingar, sniglar, liljebaggar adjöss! Man får väl snart någon "sann" djurvän på sig...

*Ulrica*
CITAT (carita @ 25-08-2007, 08:28) *
"snigelexpert"
Va? Nääää... blush.gif

CITAT (carita @ 25-08-2007, 08:28) *
här tar vi inte reda på sorten innan (ser inte skillnaden på vanlig svensk skogssnigel och spansk, får väl skicka in för analys om de blir fler)...Hittills har vi halshuggit ett antal, här tar vi inga risker. I våran familj ser vi tyvärr skillnad på djur och djur, fästingar, sniglar, liljebaggar adjöss! Man får väl snart någon "sann" djurvän på sig...
Den största skillnaden mellan svenska och spanska är det antal de förekommer i, har man spanska sniglar så förekommer de i MASSOR medan de svenska bara är några enstaka oftast. Vi har inga rödbruna svenska här men jag ser en stor skillnad på en halshuggen svart och en halshuggen mördare. De svarta har nästan vita inälvor medan mördarsniglarna har gråa.

Jag förstår vad du menar, min sambo är jägare. Väldigt grovt generaliserat tror jag att om man bor på landet, nära djuren så har man kanske lite annan syn på det hela än om man bor i stan. Som detta med vargar tex. bor man i centrala Stockholm, är välutbildad och kvinna så är sannolikheten större att man älskar vargar än om man bor i skogen i Värmland, är man och fårägare...

Men "djurens rätt" ska vi inte diskutera här, då blir det en sån där lång, upprörd tråd som de med nakenhet och rökning... giggle.gif
carita
Just nu så halshugger jag varenda snigel jag ser (förutom de med hus), för en av de första KAN vara mördaren...

Jag står på din sida till 100% tummenupp.gif , ta död på så många mördarsniglar som du hinner med! Det är tur att någon gör något åt det!

Har läst "diskussionen" på några inlägg om djurens rättigheter på dessa mördarsniglar-trådar...det kommer väl snart nån och "förstör" tråden, men tack för hjälpen iallafall!

Och lycka till med bekämpandet av mördarsniglarna!
Andypandy
CITAT (*Ulrica* @ 25-08-2007, 09:43) *
Som detta med vargar tex. bor man i centrala Stockholm, är välutbildad och kvinna så är sannolikheten större att man älskar vargar än om man bor i skogen i Värmland, är man och fårägare...

Vet precis! Kommer från Dalarna, emigrerat till bohuslän och jobbar i Gbg.
Väldigt lätt att säga att man tycker att naturen ska ha sin gång... och att varg inte är farligt....
När flera av kompisens hundar mystiskt "försvunnit" som bor kvar där uppe + en massa andra historier...
nej vi pratar inte mer om detta.. thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon