Eva i Skåne
Gladiolus är en blomma jag tycker mycket om och har haft ganska många förr.
För några år sedan började problemen. Istället för att slå ut blev blom"skalet" brunt och fläckigt och dom så gvissna ut. Dom lökarna sparade jag inte och jag har inte haft nya på ett par somrar.
Men så i våras köpte jag upp mig på några lökpåsar, förgrodde i krukor, planterade på nya ställen och hoppades på friska blommor...
men icke sa nicke -cry-.gif samma elände detta året också.

Jag vet att det finns nån sjuka som kan drabba gladiolus, men finns den kvar i jorden eller luften eftersom jag inte lyckas med nya lökar heller?
Ska jag sikta in mig på att jag får köpa mina gladiolus på torget i fortsättningen, om jag vill njuta av blomprakt?
Fenja
Jag odlar mina i krukor, det kanske kan vara idé att försöka om det finns något i dina rabatter som de inte gillar och blir sjuka av. Gödslar man ofta så behöver krukorna inte vara så jättestora heller.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Jag får kanske göra ett försök till nästa säsong och ha dem i en kruka då,
men de nyköpta för iår står ju i rabatter där jag inte haft några gladiolus innan. Trist fenomen.
Tosan
JAg hade gladiolus ifjol och blev jättebesviken. Trots att jag satte dem så tidigt jag tordes så hann de precis börja slå ut innan frosten kom, och då hade vi ändå en kanonsommar.
Kanske ska testa med kruka, då kan man ju sätta dem inne mycket tidigare så har de kanske en chans att hinna blomma innan vintern...
Fenja
Mina blommar som bäst nu och jag var ändå lite sen med att sätta dem i år. Jag driver dem inomhus i början av april och sätter ut med fiberduk i mitten/slutet av maj här i zon 4.
Någon som vet hur lång tid det tar innan smålökarna växer till sig och börjar blomma förresten? Är det värt att försöka odla dem? Ska de hållas inomhus som krukväxt året om i början?
Tack på förhand!
Fenja
Tosan
Ja det förklarar ju saken, jag satte mina i början av maj direkt i jorden, så inte är det konstigt att de blommade först i slutet av september-oktober. Jag bor ju dessutom i kallare zon så...
Eva i Skåne
Så här ser mina ut när de borde slå ut och bli vackra. Det blir inte nåt mer än så här sad.gif Kolla speciellt på den uppe i vänstra hörnet av bilden. Den är så typiskt för hur det ser ut
[attachment=6822:Kopia_av...ladiolus.JPG]
Tezzla
Jag upplevde precis samma sak förra sommaren. Och mina gladiolus var allihop planterade i kruka. Till en början växte de fint men sedan skrumpnande de ihop, blev bruna och torkade. Hemskt trist sad.gif I år struntade jag i gladiolus men jag ska nog ge mig på det igen nästa sommar.

Så vitt jag förstår så är det i själva löken sjukdomen sitter och under "gynsamma förhållanden" (vad det nu är) så blossar den upp.
Eva i Skåne
Hmm, gynnsamma förhållanden. Det är kanske allt regnet i sommar som varit gynnsamt för "sjukan". ranting.gif
igl
man brukar säga att det tar 100 dagar innan gladiolusen blommar från det man sätter lökarna.
det bästa är att sätta dem på nya ställen för varje år eller att ha dem i stora krukor och byta jord varje år.
mvh
inger
Kvarnvik
Passar på att visa mina friska Gladiolus. "Black Jack", är lite svartare i verkligheten än på bilderna.
[attachment=6941:_IGP2092liten.JPG] [attachment=6942:_IGP2096liten.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon