*Ulrica*
Sambon älskar backsippor och kungsängsliljor och stackarn försökte så kungsängsliljor i våras utan resultat.
Tänkte jag skulle köpa lök till honom i stället.

Blir det billigare att köpa på typ Blomsterlandet (om de har alltså) eller ska jag skicka efter?
Var köper man bra lök billigt?
Lady Hamilton
På första sidan här på Odla finns det lökar att köpa tummenupp.gif Titta lite till höger och klicka där på lökarna, på sidan 2 finns de
*Ulrica*
Jo, jag har sett det. Är de bra och prisvärda?
Krolliljan
Jag har köpt kungsängslilje-lökar ett år, men för två år sedan köpte jag lökar på våren, i kruka, som blommade och satte ner. De blommar bättre än de lökar jag satte själv.
kerstin z5-6
Annars finns ju Eurobulb

10 st kostar € 1.80
Lottas
Hos mig i styv, fuktig lerjord trivs kungsängsliljorna utmärkt och frösår sig själva. Det tar dock 2-3 år innan de nya plantorna börjar blomma.
Åsa, mälardalen zon 2
En förklaring till varför vårsådden av Kungsängsliljorna inte grodde är att fröerna måste gå igenom en vinter för att gro. Det brukar bara vara att strössla ut mogna frön så fort de mognat i frökapseln sen till våren då fröerna har gått igenom en vinter gror de, de första åren ser de dock ut som grässtrån så vet man inte hur de ser ut är det nog lätt att man rensar bort dem i tron att de är gräs.

Man kan även kolla i butikerna nu till hösten då alla vårlökarna dyker upp i påsar ibland finns det större förpackningar av olika lökar, det beror lite på vilket märke det är. Vårlökar i påse för höstplantering finns i stort sett i alla butiker som säljer trädgårdsprodukter även COOP och liknande brukar ha lökar för höstplantering, men störst utbud hittar man nog i vanliga trädgårdsbutiken/handelsträdgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon