Tezzla
Ja, nu är snart sommaren över och det är dags att summera ihop den. Hur har er trädgårdssommar varit? Har det spirat av liv i era rabatter eller har ni haft rena trädgårdsdöden? Själv måste jag säga att denna sommar varit rent usel. Ihållande regn och ingen sol har gjort att trädgården inte bjudit på så värst mycket glädjeämnen. Visst, det har blommat lite här och där, men den riktiga prakten har uteblivit. Det enda positiva i år är väl att jag inte haft så mycket mördarsniglar, men det är nog det enda. Så jag ger tyvärr denna sommar en 1:a sad.gif

Tillägg: Fast jag är väldigt glad över min livs första rosbuske som gav mig hela två rosor giggle.gif Underbart vackra var de! wub.gif )
Bee
Min trädgårdssommar kunde ha fått en 5:a. Jag har fått se mina nya rabatt med rosor och perenner växa till sig och blomma. Det är gott.

Vädret och sniglarna drar tyvärr ner det hela till en 2:a sad.gif
Mest det usla vädret faktiskt.

Malvia
Rätt hyfsat tycker jag, fått vattna en hel del.

Först nu börjar Änglatrumpeterna och Solrosorna blomma, och min Peaceros har slagit ut nu i veckan.

Första potatisen tog jag upp i går, gott,gott.

Ruckolasallad, dill persilja har jag kunnat skörda hela sommaren.

en 4:a blev det
Fenja
Jag fick ju ett växthus i födelsedagspresent i år och det har förgyllt trädgårdssommaren väsentligt!! Jag hade inte fattat att det var SÅÅÅÅÅÅÅÅ stor skillnad!! Gladast är jag över staketdruvsticklingarna jag fick av Stella Polaris, nästa år åker de ut!! Regnandet har varit tröstlöst emallanåt och allt blommar lite sent men i stort sett så är jag nöjd och i fas med det jag planerat att göra i år.
Mvh
Fenja
Tesa
En tveksam 2...lutade åt en etta men kom fram till att en del av felet har suttit i huvet på mig...Lusten ahr liksom inte riktigt infunnit sig....pga då den blöta somamren och dessförinnan var här fortfarande blött efter hösten och vintern så jag har bara klafsat omkring känns det som...och en massa växter har dött av vätan..och allting är så sent och jag ahr inte hunnit en bråkdel av vad jag hade önskat...bl.a pga regnet...som gett oss otroligt merarbete i lagårn för att det är lera, lera överallt som måste tas om hand...blää...
Limeblossom
Jag tog en 3:a, vi har ju inte haft så himla mycket regn eg. Men det har ju varit mulet och hotande regn nästan varje dag. Just idag skiner solen iaf...görhett ute. Men...jag har inte fått något gjort i trädgården känns det som. Bara några små projekt och jag har hittils bara köpt två nya växter!!!! En Clematis och en höstflox. Tänkte ev höstplantera lite...för nu har lusten vaknat smile.gif
Tezzla
CITAT (Limeblossom @ 24-08-2007, 14:13) *
Tänkte ev höstplantera lite...för nu har lusten vaknat smile.gif

Känner samma. NU har lusten vaknat för nu har jag liksom gett upp denna sommar och siktar på nästa. Man är bra underlig giggle.gif
Tosan
En trea... Det har skvalat och regnat och varit kallt alldeles för mycket. Men jag har lyckats få ganska mycket gjort trots allt, men än jag brukar och mer än jag väntat. Å så har jag ju äntligen växthus nu! biggrin.gif
Krolliljan
Växterna har mått så bra. Regnet har gjort den gott( har sandjord).
Jag skulle ge 5 men ger bara 4 för att det regnat så mycket att jag inte har kunnat njuta av växterna lika mycket.
Lady Hamilton
Jag ger en 3:a Kunde ha varit bättre om det regnat, så man sluppit vattna nästan varje dag sweatingbullets.gif
Visst är det trevligt med sol........men inte VARJE dag. nono.gif
Till och med träden börjar vara kala här nu no.gif
titti49zon6
Jag ger en 4:a, före midsommar var det lite si o så,ganska kyligt men sen kom solen och värmen och trädgården exploderade i blomster tummenupp.gif sen har regnat för lite men det finns ju vatten att vattna med whistling.gif sista tiden har det varit blandat men fortfarande blommar rosor, liljor, stockrosor och klematis fint samt en del andra perenner bravo.gif
Evin
Min gräsmatta har varit alldeles grön och växt så det knakar. Ett toppbetyg för den, som brukar se förskräcklig ut...

Rabatterna har oxå varit jättefina iår och blommat i ett...

Skåneregnet och värmen var inte helt fel smile.gif

katah
Så olika somrar vi har haft i denna avlånga land!

En vännina från Stockholm berättade att hon har varit tvungen att vattna även vinbärsbuskar annars hade det inte blivit några bär.

Jag har gett sommaren en trea, möjligtvis skulle även fyran varit ok.

Här i Östergötland har det regnat så det räcker, men våren fram till midsommar var det högsommarvärme och massa nyplanteringeringar:
5 fina blåbärsbuskar och ett hjortronland och ca 500 nya perenner och lika många sommarblommor.

Tack vare regnet har allt vuxit bra trots att vi åker mycket båt och är borta ibland 2 veckor i rad.
Växthusbevattning har fungerat bra i år , men när jag har slarvat med gödningen efter midsommar så ser de flesta plantorna nu lite ledsna ut.
Min växthussesong börjar så tidigt att tomattiden börjar vara förbi och alla paprikor börjar vara mogna nu.
Jag tänker ta in utplanterade tomater i hinkar och odla dom vidare i växthuset då får vi tomater långt in i hösten.

Mer soltimmar nästa sommar , tack , då skulle det bli lite bättre tomatskörd, tror jag .
Allt i trädgårdslander växer så det knakar... lökar och morötter är bautastora och fina, ingen ohyra...
Sailor Pluto
En 4:a smile.gif ! Har varit mycket nöjd med regnet eftersom jag inte har behövt vattna alla nyplanteringar. Det mesta har växt så det knakar, speciellt rosorna och styvmorsviolerna. Det som drog ner betyget var grönsakslandet sleep.gif . De föregående ägarna hade inte direkt rensat det om man säger så. Det mesta som jag sådde blev kvävt av tistlar, tistlar och en miljon ettåriga ogräs. Nästa år ska jag förodla mycket inne och täcka mellan raderna. Då borde det gå bättre smile.gif .
AnnammA
Det myckna regnandet har dragit ner en hel del på betyget, även om jag hunnit med att fixa en del, rensat av på en del ställen och så. Men det med rensandet(av ogräs&annat oönskat) fylls snabbt på när det regnar så som det gjort. Och en del blommor har inte blommat som de skulle: en del rosor har ruttnat bort, och det har blivit en del svampsjd... Sedan blev det så att äppleträdens blommor inte blev pollinerade i våras, och jag missade att leka bi naughty.gif med egen pensel, så iår blir det dåligt med äpplen för oss. (Däremot är det gott om persikor på persikoträdet, och det ser bra ut på hösthallonen, om sensommaren/hösten nu håller sig mild...)
Men en trädgård blir inte förlorad på en dålig sommar, nu får man se framåt och planera för nästa vår och sommar! Trädgårdsdrömmar är härliga drömmar wub.gif tycker jag.

Hälsn

AnnA
Lemonne

Det blev en 4:a för min trädgårdssommar. Det enda som inte blev bra var frilandstomaterna, de mognar aldrig, trots stoooor grön kart som har suttit i en månad nu.

Allting annat har varit kanon, pelargonerna är helt makalöst vackra - jag tror jag har minst hundra blommor på en av dem, rosorna har haft en lång blomningstid, kryddträdgården frodas... Jo, det enda som håller femman borta var att jag fick mögel på alla mina plommon, brist på tomater, och att en av mina hundar har gjort en "racerbana" med velodromkurvor på den nyanlagda delen av gräsmattan.
renate
Det blev en trea,de första rosorna blommade överdådigt i det soliga vädret,men efter midsommar kom regnet.det har varit grönt och frodigt här trädgården.Jag var bortrest en hel del i juli så det var bra att jag inte behövde vattnar,Men klippa gräs har man f´tt göra ofta,men så är gräsmattan underbar grön.Nu har ja vädret varit bättre och sensommarblomnigen kommit igång.Jag har hunnit ganskar mycket nu i augusti.
Wilmer
I dag har jag muntrat upp mig med att köpa massa lökar för att dränka sorgen efter sommarens regn. Fattas nu bara att de ruttnar bort i vinter angry.gif ..

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon