|
Ja, detta är kanske en fråga som passar bättre i en annan forumdel, men jag placerar den här ändå Vad ÄR det för små frön som katterna har på sig när de kommer in? Slog mig att jag aldrig någonsin reflekterat över vad det är, bara att det hör sommaren till och att det är ett elände för pälsen om man inte kammar bort det. Är det från något gräs? Från någon blomma? Vad?
Majsan419
24-08-2007, 14:46
Det där har jag sett förut, men det är några år sedan nu. Jag kommer tyvärr inte ihåg varifrån fröna kom. Kan det ha varit något gräs, måntro?
CITAT (Majsan419 @ 24-08-2007, 15:46)  Kan det ha varit något gräs, måntro? Ja, det var min fråga Mina katter får detta i pälsen så fort de sätter nosen utanför dörren och jag belv plöstsligt väldigt nyfiken på vad det är. *spännande, spännande*
lottapotta
24-08-2007, 17:00
Min hund får det också i pälsen! Jag har heller ingen aning om vad det är, men vill också gärna veta. Grannens mamma kallar det för "prästalusar".
Är det inte kardborre-frön ?  "Den som promenerar i ett kardborresnår om hösten, får kardborrar på sina kläder. Frukterna, de små nötterna innanför holken, äro mogna, korgskaftet är torrt och skört, men holkfjällens små hakar äro lika hårda och starka. De äro således spridningsorgan, och korgen i sin helhet kan liknas vid en "hakfrukt", som sprides "epizoiskt", d. v. s. på djurens kroppsyta. " Detta läser jag på http://runeberg.org/nordflor/4.html
Sailor Pluto
25-08-2007, 11:55
Jodå, såna där ser jag väldigt ofta i hundarnas päls . Fast jag har ingen aning om vad det är för nåt...
Shangalia
25-08-2007, 15:00
CITAT (aldo @ 24-08-2007, 21:06)  Är det inte kardborre-frön ?  "Den som promenerar i ett kardborresnår om hösten, får kardborrar på sina kläder. Frukterna, de små nötterna innanför holken, äro mogna, korgskaftet är torrt och skört, men holkfjällens små hakar äro lika hårda och starka. De äro således spridningsorgan, och korgen i sin helhet kan liknas vid en "hakfrukt", som sprides "epizoiskt", d. v. s. på djurens kroppsyta. " Detta läser jag på http://runeberg.org/nordflor/4.htmlJag hållernog med här måste jag säga, våran katt får också sånna där i pälsen och det är värkligen som om det skulle sitta kardborre på dom!
Personligen kallar jag dem för "jävuls frön"  Dinos päls är full av dem så fort vi varit ute. Jag vet inte vad blomman/ogräset heter, men de är gula och påminner lite om smörblommor men högre. När de har blommat över sitter det som bollar med dessa frön där blomman suttit, som släpper och fastnar i djurens päls när de kommer åt dem.
zaaritha
25-08-2007, 19:27
Inte kardborrar, definitivt!
Nästan säker på att det där är frön från nejlikrot (Geum urbanum), eller en släkting till den. Växer frodigt upp till dalarna ung - sedan glesare.
eklo
CITAT (EKLO @ 26-08-2007, 00:19)  Nästan säker på att det där är frön från nejlikrot (Geum urbanum), eller en släkting till den. Växer frodigt upp till dalarna ung - sedan glesare.
eklo Så heter den tydligen.  Men jag tror att fröna i "min värld" får fortsätta heta "helvetesfrön" Såhär ser den ut: Länk
Nejlikrot... Intressant. Tycker inte jag sett så mycket av den häromkring, men det stämmer nog ändå... Tack för era svar!
Ok .....men inte hos mig . Katten är ofta full med "djävulsfrön" och de kommer inte från nejlikrot
CITAT (aldo @ 27-08-2007, 20:03)  Ok .....men inte hos mig . Jag måste nog ändra mig igen och säga att det nog inte är nejlikrot  Var ut en sväng i trädgården nyss och hittade tuvor av något underligt gräs i gräsmattan. Tittade närmre på dem och JO! Det var fullt med djävulsfrön på stråna! Så det jag trodde från början stämmer. Det ÄR gräs
Jag tror att Naturmorgon den 9 juni handlade om hur frön sprids genom att haka sig fast i pälsen på djur. Man kan lyssna på det i arkivet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|